Kritikerrosad föreställning återuppstår 1 september

I våras spelades endast sex föreställningar av Tjechovs Körsbärsträdgården på Göteborgs Stadsteater. Föreställningen som vann både kritikerna och publikens gillande har nypremiär nu på fredag. Rimas Tuminas från Litauen har regisserat uppsättningen som, liksom hans uppsättning av Idioten på Studion, präglas av en berättartradition som skiljer sig från den vi brukar se på västerländska scener. Han tar teatern och publiken på allvar och väjer vare sig för mänskliga fånigheter eller stora känslor. Tjechovs storslagna sista komedi handlar om den svåra förändringens nödvändighet. Några omdömen i tidningarna: Aftonbladet skrev: "Den uppmärksamhet som regin ägnat personernas olika uttryck av hysteri ger god utdelning i den sakliga känslosamhet som mycket vackert gestaltas i pjäsens sista scener. Stillheten laddas med uttrycksfulla register, anpassade efter vars och ens specifika belägenhet. Vi förstår deras öde, men också att de delar ansvaret för det." Göteborgs Posten lyfte fram både regi och föreställningens visuella styrka: "Körsbärsträdgården är en lysande uppsättning där Tuminas och hans team på ett suveränt sätt lyfter fram Tjechovs text och uppmuntrar ensemblen till ett spel lika djärvt och stort som finstilt. Regin räds varken känslor med musik eller överraskningar med dråplig komik." /.../ "För först och främst präglas Tuminas strama uppsättning av en utpräglad visualitet och en imponerande estetisk konsekvens." Även Svenska Dagbladets såg styrkor i Tuminas uppsättning: "Så stiliserat, så nästan surrealistiskt kan stycket spelas och ändå förmedla den särpräglade tjechovska scenmusiken, ömsom munter, ömsom melankolisk. Det är fascinerande." /.../ "Körbärsträdgården spelas ofta som en morallektion - de som inte ärligt bemödar sig går under. Här är pjäsen nollställd. Man bevittnar ett epokskifte och får göra domslutet själv. Så skapas engagerande teater." På scen möter publiken flera ansikten som under hösten är högaktuella även i TV-rutan i serien Hem till byn; Christel Körner, Johan Gry och Thomas Nystedt. Under hösten erbjudas även två textade föreställningar av Körsbärsträdgården för publik med hörselnedsättning. Textningsdisplayen, liten nog att ha i knäet, är inhyrd för från Stockholm Stadsteater för dessa två tillfällen. Nypremiär 1 september 2006 Göteborgs Stadsteater, Stora Scen Föreställningens längd ca 3 inklusive en paus AV Anton Tjechov ÖVERSÄTTNING Lars Kleberg REGI Rimas Tuminas SCENOGRAFI & KOSTYM Adomas Jacovskis MUSIK Faustas Latenas DRAMATURG Per Arne Tjäder LJUS Max Mitle MASK Ingela Collin MED Carina Boberg, Mirja Burlin, Eivin Dahlgren, Fredrik Evers, Göran Forsmark, Johan Gry, Johan Karlberg, Daniel Larsson, Thomas Nystedt, Anna Persson, Mariann Rudberg, Cecilia Wernesten Christel Körner ersätter tillsvidare Mariann Rudbrg i rollen som guvernanten Charlotta Ivanovna. För ytterligare information eller bokning av intervjuer, vänligen kontakta marknadsavdelningen Göteborgs Stadsteater. Bilder från föreställningen finns på vår hemsida http://www.stadsteatern.goteborg.se/pressrum/press.asp?fst=korsbarstradgarden Elin Högberg phone:+46 (0)31- 708 71 14 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn, marknadschef phone:+46 (0)31- 708 70 11 e-mail: ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se