Ibsen under huden

Ibsen under huden

Ibsens suggestiva drama Frun från havet har premiär 18 oktober på Göteborgs Stadsteater i regi av isländske Egill Pálsson. I titelrollen ser vi Annika Hallin som nu för första gången arbetar på en teater i Göteborg.

Egill Pálsson, senast aktuell i Göteborg med Processen på Backa Teater, vill komma in i märgen på pjäsen och den har därför bearbetats och bantats ner hårt av honom och dramaturgen Marc Matthiesen. Texten är ändå trogen Ibsen på så vis att historien berättas genom att krypa under huden på människorna och drivs framåt av det som sker mellan dem.

– Det är ett ärligt försök till en studie av en kvinna under påverkan. Jag har ett djupt och mänskligt intresse för vår längtan efter kärlek, vårt behov av och brist på kärlek. Detta är en stark och emotionellt driven historia, inte feel good utan bara feel, säger Egill Pállsson.

I Frun från havet besöker vi en familj förlamad av sorg. Familjen består av Ellida, sedan några år gift med doktor Wangel, och hans båda döttrar från ett tidigare äktenskap. I pjäsens början står familjen i begrepp att fira en märklig högtid och stämningen är mycket laddad. Då de får oväntat besök av en gammal bekant sätts saker i rullning. Vi bevittnar Ellidas, och även de andras, kamp för befrielse och kärlek. Det blir en kamp som kantas av löften, svek och ödesdigra val.

– Vi går direkt från ett starkt kvinnoporträtt hos Strindberg - Fröken Julie, till Ibsens lika spännande Ellida i Frun från havet. Detta är ytterligare en klassiker med en komplex huvudroll som är kvinna, och det är ett ytterst medvetet val, säger Anna Takanen, konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater.

I rollen som Ellida ser vi alltså Annika Hallin som hyllades för sin roll som Nora i Ett dockhem på Stockholms stadsteater och som vi också sett i många teaterroller, i tv-serier och i filmer som I taket lyser stjärnorna, och i Milleniumtrilogin. Maken spelas av teaterns erfarne Johan Karlberg. Adam Lundgren ställer sig för första gången på en professionell teaterscen, efter film - och tevesuccéer som Känn ingen sorg och Torka aldrig tårar utan handskar, i rollen som den unge konstnären. Praktikanterna Jenny Ellegård och Josefin von Zeipel Segerberg gör de båda döttrarna, Stefan Gödicke spelar deras f.d. lärare och Victor Trägårdh gör en liten men viktig roll i pjäsen.

– Det är spännande att få vara med om att tvinga klassikerna till en ny position, att försöka skapa en andnöd av samma kaliber som Ibsen gjorde, säger Annika Hallin och fortsätter: Ellida är fråntagen sin frihet och bortom Ellida tänker jag på alla människor som finns bredvid oss, osynliga människor, kvinnor, flyktingar, gömda människor. Inga omständigheter är så viktiga som att människor äger sitt liv.

Det är första gången Annika Hallin arbetar på en teater i Göteborg, även om hon tidigare varit här på turné och gästspelat.

– Jag trivs enormt bra i Göteborg! Jag går runt och njuter och vill gärna ha mer tid att utforska staden. Det finns en stark trivselkultur här, det är socialt och kontinentalt, säger Annika Hallin.

I Ibsens pjäser dyker ofta något från det förflutna upp som ställer krav på människorna, och det i sin tur leder till att val görs som påverkar framtiden.

– Det finns ett ordspråk som förekommer i de isländska sagorna som lyder ungefär så här: ”den som har valet lider kvalet”, berättar Egill Pállsson. För att en person ska uppnå frihet krävs att någon annan lägger ner sin fria vilja. Vi lever i en tid där tron på det fria valet är så stor att det har blivit något vi konsumerar. Idag förväntas vi leva här och nu, men Ibsens idé om att det förflutna är med och skapar vår framtid är också viktig.

För scenografi och kostym samt projektioner står Martin Eriksson som arbetat med Egill Pállsson i flera produktioner, senast Processen på Backa Teater. En drömsk och suggestiv ljudbild skapas med musik av isländskan Hildur Gudnadottir, medlem i bandet múm.

Frun från havet
Premiär fre 18 okt på Nya Studion, Göteborgs Stadsteater
Av Henrik Ibsen Översättning Klas Östergren Regi Egill Pálsson Skådespelare Jenny Ellegård, Stefan Gödicke, Annika Hallin, Johan Karlberg, Adam Lundgren, Josefin von Zeipel Segerberg, Victor Trägårdh Scenografi och kostym Martin Eriksson Musik Hildur Gudnadottir Mask Anna Lilja Ljus Max Mitle Ljud Gustav Nordmark Dramaturgi Marc Matthiesen Regiaskultant Kolbrún Sigfúsdóttir Regiassistent Petra Adlerberth-Wik

Åsa Friberg