HOWIE THE ROOKIE - Standupteater i barmiljö

- Efter att jag sett "Howie the Rookie" ville jag börja med teater. Orden är Joel Kinnamans, skådespelare aktuell som Raskolnikov i Backa Teaters uppsättning av Brott och Straff, som ger sin version av "Howie the Rookie" i Göteborgs Stadsteaters Foajé med start fredag 21/9 kl 22.00. "Howie the Rookie" skrevs 1997 av irländske dramatikern Mark O'Rowe. Den översattes till Stadsteatern i Stockholm av Patrik Arwe. Pjäsen har två roller, båda i monologform och det är en kronologisk historia där den andra karaktären tar vid dagen efter den första. Joel Kinnaman gestaltar alla sexton karaktärerna i en modern och underhållande föreställning där allvar och komedi blandas i ett högt tempo. Han har tidigare spelat "Howie the Rookie" på Teaterhögskolan i Malmö och gästspelat med den på Kilen i Stockholm. Joel har är utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Han har medverkat i filmerna "Tjenare Kungen", "Storm" och "Hanna med H", samt SVT-serierna "Storstad" och "Vinnarskallar". Han medverkade i "In a dark and northern place" på Backa Teater och ses 2008 i filmen "Arn - Riket vid vägens slut". Detta är historien om Howie Lee och Rookie Lee och deras vilda och desperata liv i en förort till Dublin. - Det är en allvarlig historia med starka komiska inslag.Så vitt jag vet är jag den första som spelar båda rollerna, vilket det finns en klar poäng i då båda huvudrollerna i min tolkning får en andlig kontakt och blir något slags själsfränder. Jag spelar i en stil som mer påminner om amerikansk standup. Jag gör totalt i föreställningen sexton karaktärer med helt egna röster och kroppar och håller ett högt tempo. Jag är mycket stolt över föreställningen, säger Joel Kinnaman. Ur texten: "I förra veckan stötte jag på Ladyboy gatan, några snubbar hukar sig ner runt en genomskinlig hink med betor, dom där små fiskarna som det är meningen ska slåss, meningen ska slita varandra i stycken.Men Ladyboy lackar ur, fiskarna vägrar slåss. Petar på dom med en träpinne, försöker reta upp dom, men dom är lata små fuckers, den ena har en fet bajssträng hängande från skitan, vill bli lämnad ifred.Kollar in Ladyboy och hans träpinne.Kliar som fan, vet inte var det kommit ifrån.Nere i skon, under min fot, har stoppat in fingret där.Nån stöter till mig.Bara lite. Lite lätt. Men hårt nog så att jag faller åt helvete, träffar hinkjäveln och betorna flyger. Alla får panik, fiskarna sprattlar i gräset, alla försöker rädda fiskarna men dom är fuckade mään, krossade under våra fötter.Platta Döda. Ladyboy vit av ilska kollar på mig. Säger att om inte jag vill bli av med knäskålarna, sju hundra pund ska jag pröjsa för hans betor, det är vad dom kostar. Ta med dom till Dave McGees fest.Jag är rädd. För den kvällen är ikväll." HOWIE THE ROOKIE AV Mark O'Rowe ÖVERSÄTTNING Patrik Arwe MED Joel Kinnaman FOAJÉN Göteborgs Stadsteater, ingång via Berzeliigatan. Foajébaren öppen en halvtimme före föreställningen. Från 18 år. Föreställingens längd ca 70 min ingen paus PRIS 100 kr SPELDATUM Fre 21/9 kl 22, lör 22 & 29/9 kl 21, lör 6 & 13/10 kl 21 Foto Urban Löfgren, Malmö Teaterhögskola (See attached file: Howie the Rookie 6.jpg)(See attached file: Howie the Rookie 1.jpg)(See attached file: Howie the Rookie 2.jpg) PRESSKONTAKT Åsa Friberg phone:+46 (0)31 - 708 71 15 e-mail: asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se http://www.stadsteatern.goteborg.se