Smoke Rings Sisters i Glorious Gatsby. Foto: Sara Ljunggren.

Göteborgs Stadsteater presenterar höstens lunchteaterprogram

Från gnistrande 20-tal till moderna Taube-tolkningar. Historiska drottningar och samtida divor. Trolldom, Cohen och ett någorlunda traditionsenligt julfirande. Hösten på Dagens Lunchteater tar oss genom vårt avlånga land, över Atlanten och tillbaka igen.

– I höstens program finns både teater- och musikföreställningar. Vi bjuder på nyskrivet, favoriter i repris, spännande berättelser, klassiska visor i nya tolkningar och en och annan slagdänga. Det känns fantastiskt att än en gång kunna ge vår publik ett sådant härligt och brett program, säger Marie Delleskog, konstnärlig ledare för Dagens Lunchteater.

Den 20 maj klockan 12 släpps biljetterna till de totalt 15 olika föreställningar som ingår i programmet som startar den 3 september

Kort om programmet för Dagens Lunchteater hösten 2024
För mer information om hela programmet, klicka här.

Glorious Gatsby
Champagnen flödar, flapperklänningarna gnistrar och charleston dansas överallt! Smoke Rings Sisters sjunger melodier från det glada 20-talet.

Övergångar

Karin Blennermark och Kristian Hvitfeldt bjuder på prat och musik som lyfter och bär genom alla typer av övergångar, från kärlekssorg till högertrafikomläggning. Finstämt och svängigt, välkänt och nytt, visa och pop.

Lady Music Story

Glittrig fasad och gripande kvinnoöden. Om magisk talang, framgång, beundran, gnistrande juveler och rungande applåder. Möt bland andra Billie Holiday, Nina Simone, Etta James, Tina Turner och Janis Joplin. Av och med Lola Carlsson.

Kung Byxlös
Kung Byxlös är berättelsen om krig och fred, makt och systerskap, kärlek och svek. Görel Crona återger berättelsen om Margareta Valdemarsdotter – kanske den mäktigaste regenten Norden någonsin skådat.

Svenska pärlor på ett norskt snöre

En varm föreställning om fantastiska kvinnor som inspirerat oss. Våra allra folkkäraste artister Lill-Babs, Lill Lindfors, Monica Zetterlund, Wenche Myhre och Siw Malmkvist hyllas av sångerskan Eileen H Lind och ackompanjeras på piano av Arne Murby. Repris från våren 2022.

Ta min Vals
Janerik Lundqvists tolkningar av Leonard Cohen är inspirerade av gigantens spelningar. Nu kommer Janerik till Lunchteatern och presenterar ett pärlband med unika Cohentolkningar översatta av flera av Sveriges främsta musiker och författare.

Povels Naturbarn
Lotta Ramel och Mikael Ramel visar att det artistiska äpplet inte fallit långt från trä­det. Pappa Povels underfundiga ordmakeri och härliga melodier utgör grunden medan Lotta och Mikael sätter egen prägel på föreställningen.

Kärleksbrev
Kärleksbrev bygger på en brevväxling från barndomens vilda upptåg till det första vilsna kärleksmötet i ungdomsåren och vidare genom livets villervalla fram till de oundvikliga sista raderna. En repris från hösten 2015. Med Christel Körner och Ingemar Carlehed.

Nu är det gott att leva
Finstämt och starkt när Åsa B Johansson och Johan Ludvig Rask framför kända och okända dikter och visor av musikern, poeten och estradören Olle Adolphson. Musik och många historier om roliga samarbeten och möten med människor som blev hans vänner för livet. Repris från våren 2022

Far & Son Dohlsten
Välkände teatermannen Ulf Dohlsten guidar oss tillsammans med skådespelarsonen Victor Dohlsten genom livet och teaterns värld i Göteborg. Vi rör oss både på och bakom scen, där bland andra Kent Andersson och andra goa göteborgare finns med.

Mirakel i Finnmarken
Möt Dan Anderssons far Adolf och hans värld. Där trolldom, onda ögat och att stämma blod var vardagskunskaper nödvändiga för att överleva. Föreställningen utgår från Adolfs anteckningar om sig själv och sin omvärld. Med Maria Sedell, och Livet Nord på violinquinton och liveelektronik.

Vi och Taube
Evert Taubes låtskatt är en del av kulturarvet. Men idag kan den koloniala världsbilden, kvinnosynen och sjömansyrket kännas förlegade och museala. Vi speglar oss i Taubes sånger för att se vad de kan berätta om oss idag. Med Maja Heurling och Fia Ekberg.

Lise & Gertrud
Med två ruskigt samspelta sångröster och en makalös cello bjuder Lise & Gertrud bland annat på sina älskade versioner av moderna klassiker. Nyskrivna sångtexter och en och annan dråplighet från deras 25 år på scenen. Med Lise Hummel och Gertrud Stenung.

Blåst på julkonfekten
Sommarsemestern är sen länge förbi, men nu har Kattis och Matte en svår nöt att knäcka, hur gör de i jul? Förväntningarna är ännu högre och de dolda agendorna fler än någonsin. Med Tess Paulsen och Dan Johansson.

Lucia
Föreställningen inleds med några av julens vackraste sånger och övergår sedan till en gnistrande julshow i vintermörkret. Framförs av ett 20-tal andraårselever från Balettakademien.