Jenny König i Orlando på Schaubühne. Premiär 5 september. Foto Stephen Cummiskey.

Göteborgs Stadsteater i europeiskt samarbete om uppsättningen Orlando med premiär på Schaubühne i Berlin den 5 september

Göteborgs Stadsteater tar nu nästa steg i det europeiska teatersamarbetet Prospero. Det gör teatern som medproducent till Virginia Woolfs Orlando, som har premiär på Schaubühne i Berlin på torsdag 5 september. Regissör är Katie Mitchell som gästspelade på Stora Scen med uppsättningen The Forbidden Zone i augusti 2016.

Sedan 2014 är Göteborgs Stadsteater medlem i Prospero. Inom ramen för nätverket har Backa Teater varit på turné i Italien och Frankrike med The Misfits, parallellt med att tre av Europas främsta regissörer gästat Göteborg med sina uppsättningar.

Först ut av gästspelen var The Forbidden Zone 2016. Samma höst spelades den schweiziske regissören Milo Raus* uppsättning Compassion. The History of the Machine Gun på Backa Teater. Under Dans- och Teaterfestivalen 2018 sattes Thomas Ostermeiers* En folkefiende (Ein Volksfeind) upp på Göteborgs Stadsteater.

Tillsammans med Odéon – Théâtre de l’Europe i Paris, Teatros del Canal i Madrid och São Luiz Teatro Muncipal i Lissabon är Göteborgs Stadsteater nu medproducent till Orlando i en version av den engelska dramatikern Alice Birch.

– Det är roligt att vi nu kan ta ett nytt steg i vårt europeiska samarbete och tillsammans med de andra teaterhusen bli medproducent för denna spännande föreställning i regi av Katie Mitchell. Vi hoppas också att vi kan få Orlando till Göteborg under jubileumsåret 2021, säger Björn Sandmark, VD för Göteborgs Stadsteater.

Så här presenterar Schaubühne föreställningen:

”En hjältinna som föddes som hjälte, eller en hjälte som blir hjältinna – spelar det överhuvudtaget någon roll? Orlando genomlever fyrahundra år av brittisk och europeisk människohistoria, lever vid Elisabeth I:s hov, förälskar sig tragiskt i en rysk prinsessa under en sagoförtrollad fest på den frusna Themsen hos James I, prövar sig fram som författare, blir Charles II:s ambassadör i Konstantinopel. Han återvänder till Storbritannien som kvinna, anordnar fester under det upplysta 1700-talet, älskar män och kvinnor, prostituerade och adliga och gifter sig under den tillknäppta viktorianska epoken med en man.

Man eller kvinna, måste Orlando överhuvudtaget bestämma sig? Orlando upplever hur människor, naturen, systemen och regimerna ständigt befinner sig i en förvandlingsprocess; och hur seder, bruk, och idéer om hur en man eller en kvinna ska bete sig ständigt ändras, vad som är rätt och vad som är fel, vad en konstnär får skriva om, vad en kvinna får tänka på.

Orlando upplever hur vädret växlar och även det politiska klimatet, hur begär och könsroller utvecklar sig. Orlando ser på människor som ser på saker som om de tillhör naturen, när det i själva verket handlar om sådant människorna skapat.

Virginia Woolf skrev en biografi över Orlando som undergräver alla stela kategorier med lätthet och konstnärlig frihet, laddar den med ny betydelse och smidighet. Lekfullt väver hon samman liv och konst, verklighet och fiktion till ett visionärt verk. Hon skapade en av de mest skimrande hjält/ar/innor i litteraturhistorien, som med sitt överflöd av identiteter spränger alla trångsynta och stela kategoriseringar.”

Ur Schaubühnes program för spelåret 2019/2020

* Milo Rau blev i våras utsedd till hedersdoktor vid den konstnärliga fakulteten, Lunds Universitet och Thomas Ostermeier kort därpå till hedersdoktor vid den konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Om Orlando på Schaubühnes hemsida.