Göteborgs Stadsteater gästas i april av Riksteaterns bejublade uppsättning av Shakespeares drama, i titelrollen Rikard Wolff

Riksteatern har turnérat runt om i landet sedan premiären den 6 oktober förra året i Umeå, väl mött av både kritiker och publik: "England hade både författaren och kungen, men Sverige har Rikard Wolff." Smålandsposten "Riksteatern ger dig möjlighet att se en föreställning på en teater nära dig. Ta chansen, om livet är dig kärt." Svenska Dagbladet "Det minsta man kan säga är: imponerande." Västerbottens-Kuriren "Rikard Wolff gör en lysande tolkning av den hårdföre kungasonen som söker erövra tronen." NSD Rikard III är ett våldsamt drama om intriger, förförelser och mord. Rikard anser sig vara mera skapt till hat än kärlek och han väcker starka känslor längs sin destruktiva väg mot makten. Han har också en vältalig, charmerande sida, som ger honom en ovanlig attraktionskraft och övertalningsförmåga. Även denna talang använder Rikard för att nå dit han vill ? att vinna kungakronan. När den väl är hans tror han att han ska få upprättelse, att allt ska lugna ner sig. Men i samma ögonblick kronan landar på hans huvud blir allt genast mycket värre. I Linus Fellboms uppsättning ligger fokus på självdestruktiviteten, intrigerna och det familjära, personliga dramat. Shakespeares originaltext är nedstruken och bearbetad, den historiska och politiska kontexten är nedtonad. Även det brittiska är till stor del avskalat, exempelvis har ortsnamn och vissa titlar plockats bort. Musiken spelar en central roll i uppsättningen. Soundtracket som finns med i föreställningen baseras på ljudbilder av industrirockbandet Nine Inch Nails. MED Emil Almén, Lars Bethke, Karin Bergquist, Veronica Dahlström, Margareta Hallin, Sten Johan Hedman, Henrik Norlén, Jens Ohlin och Rikard Wolff. REGI Linus Fellbom SCENOGRAFI & KOSTYM Bente Lykke Møller. Spelas på Göteborgs Stadsteater, Stora Scen Fredag 20 april kl. 19.00 och lördag 21 april kl. 18.00 Föreställnings längd ca 2 tim och 30 min, inkl. en paus Biljettpris 275 kr, ungdom under 26 år 150 kr Biljettsläpp tis 27 mars. Mer information, turnéplan och pressbilder finns på www.riksteatern.se/press PRESSKONTAKT Metta Flensburg Pressansvarig Riksteatern 08-531 993 54, 070-528 99 15 Åsa Friberg marknadsavd. Göteborgs Stadsteater 031- 708 71 15 asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn Marknadschef, Göteborgs Stadsteater 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se