Från dionysiskt lyckorus till krisernas kaos – premiär för Alexandras odyssé

Med avstamp i sin uppmärksammade bok Kaos – ett grekiskt krislexikon tar Alexandra Pascalidou med oss på en omtumlande resa där Grekland blir spegel och spelplats för vår samtids stora kriser. Alexandra står själv på scen i en föreställning fylld av tragik, komik och musik. Anna Ulén regisserar.

Premiär den 10 februari på Stora Scen.

– Vi lever i en brytningstid som jag vill försöka fånga och förstå. Det går snabbt i svängarna nu. Många hänger inte med. Många rasar rakt igenom revorna. Många förlorar fotfästet och kompassen. Glappet mellan vinnare och förlorare ökar. Alexandras odyssé är en hisnande och lustfylld resa genom Europas labyrinter. Jag använder Grekland - värstingen i klassen, en krisernas krutdurk - som spegel och spelplats. Förhoppningsvis ser vi alla vår roll på livets scen, säger Alexandra Pascalidou.

Alexandras odyssé handlar framför allt om mänskliga rättigheter.
– Det är något som både jag och Alexandra brinner för och arbetar mycket med. Och med satir och tragedi kan vi förhoppningsvis få vår publik att både skratta och gråta och efteråt kanske till och med göra en politisk handling, säger regissören Anna Ulén.

Anna Ulén är regissör, och projektledare inom kultur och människorättsfrågor. Hon har jobbat inom teaterbranschen i drygt 20 år med etablerade frigrupper som Teater Bhopa, Atalante och Göteborgs Dramatiska Teater samt på regionteatrar och Radioteatern.

Alexandra Pascalidou, som blev utsedd till Årets europé 2015, är journalist, programledare, författare, föreläsare, moderator och människorättsaktivist. Hon har lett tv-program som Mosaik, Melodifestivalen, Nyhetsmorgon, På flykt-galan med flera, och radioprogram som Ring P1 och P1 Debatt. I april 2016 sändes den uppmärksammade dokumentära serien Vi kallas tiggare på SVT, om romernas situation i Europa. Alexandra Pascalidou är också en flitig skribent i flera tidningar och prisbelönt författare till en rad böcker. I januari 2017 tilldelades Pascalidou Stora Feministpriset 2016 av nättidningen Feministiskt perspektiv.

Ensemblen består av sju skådespelare inklusive en praktikant från Teaterhögskolan i Luleå, nio statister som nyligen utbildat sig på Angereds Teaterskola samt två musiker.

Läs mer om Alexandras odyssé här.
För pressbilder, se här.

Alexandras odyssé
Premiär 10 februari på Stora Scen

Av: Alexandra Pascalidou