Fartfylld och festlig hushållskomedi öppnar spelåret!

Det närmar sig premiär för Molières Den Inbillningssjuke på Göteborgs Stadsteaters Stora Scen. I Åsa Kalmérs regi lyfts det fysiska, humoristiska och visuella fram. Argan, som spelas av Fredrik Gunnarson är följdriktigt ung, stark och dynamisk, kanske den friskaste inbillningssjuke som stått på en större scen.
- Min Argan är en relativt kry men mentalt svag man som gärna stannar hemma i sin alkov. För att slippa förändringar knyter han sin fru, piga och döttrar, sin bror och alla doktorer till sitt hus. Han smiter i varje konfliktsituation, väljer vid minsta hinder att fly in i ett sjukdomstillstånd. Han älskar läkare och medikamenter. Genom att låtsas vara sjuk så skapar han istället distans i sina relationer, menar Åsa Kalmér.

Fredrik Gunnarson är för den större publiken kanske känd som polismannen Svartman i Wallanderfilmerna, sedan 1997 har Fredrik återkommande jobbat på Malmö Stadsteater.
Åsa Kalmér har bland annat varit verksam på Dramaten och Stockholms Stadsteater och var senast aktuell på Kansallisteatteri, nationalscenen i Helsingfors med Molières Misantropen som blev en stor succé. Hennes känsla för Molière är stor och influenserna plockas från vitt skilda sammanhang:
- Mina inspirationskällor till denna uppsättning är konstnärerna Clay Ketter och Ann-Sofi Sidén, designern Piet Hein Ek, modeskaparen Martin Margiela, Bröderna Marx, fransk film, återvinning och hygienism. Återvunnet material i form av tablettaskar, vitvaror, tvätt, torkställningar och röntgenbilder, som jag associerar till döden, förekommer i scenografin, berättar Åsa Kalmér.

Förutom sitt mycket underhållande innehåll bär Molières pjäs på samhällskritik och äger aktualitet.
- Läkarna i Den inbillningssjuke är riktiga kvacksalvare och rent av farliga precis som dagens ”låtsasläkare” som har falsk läkarlegitimation. Även idag förekommer fuskfakturor på patienter läkare aldrig ens har träffat. Och dagens överdrivna hälsomedelskonsumtion och överdrivna tablettkonsumtion känns igen i Argan förtjusning för exklusiva preparat och lavemang. Även hans blinda tro på läkarna och deras ordinationer känns igen. Han glömmer att lyssna till sig själv, sin egen kropp och sitt eget förnuft, säger Åsa Kalmér.

Anders Bodegård har i sin fina översättning valt att gå nära den franska versionen, där han hittat glömda pärlor och finurliga formuleringar och valt ”Den inbillningssjuke” som titel. Premiären äger rum fredagen den 3 september på Stora Scen.

Rollista Den inbillningssjuke

LJUS Ville Toikka
MUSIK Daniel Hjorth
DRAMATURG Per Arne Tjäder

För bokning av intervjuer, fotografering etc, vänligen se presskontakt nedan.

PRESSKONTAKT
Åsa Friberg