En dåres försvarstal och En försvarares dårtal – Strindberg x 2 under en och samma kväll

Under två kvällar i december ges två helt olika Strindbergföreställningar efter varandra på Lilla Scen. Båda baserade på den berömda romanen. I En dåres försvarstal rannsakar Strindberg, i sin vindskupa, det krisande äktenskapet. I En försvarares dårtal sjunger Siri von Essen karaoke och pratar skit om sitt ex, ombord på Finlandsfärjan.
Föreställningsdatum är 10 och 14 december.

August Strindbergs roman En dåres försvarstal från 1893 är en av de stora kärleksromanerna i svensk litteratur. Den skrevs under en svår kris i äktenskapet med Siri von Essen och publicerades efter skilsmässan.

Göteborgs Stadsteater låter nu två olika och rosade scenversioner ta plats på Lilla Scen. De spelas under samma kvällar (10 och 14 december) och kan ses ihop eller var för sig.

– Det är lätt att känna att vi lever i dårarnas tidevarv, vad passar då bättre än att spela ljuvliga, tänkvärda och underhållande pjäser om dårar och narrar. Först ut, den 10 december, är En dåres försvarstal och En försvarares dårtal, och till våren har vi såväl Camus Caligula som Kafkas Processen på repertoaren. Välkomna till dårarnas tid! säger Pontus Stenshäll, konstnärlig ledare på Göteborgs Stadsteater.

Först ut är En dåres försvarstal, en uppsättning som är trogen romanen med samma namn. Här spelar Eskil Lundgren rollen som författaren som skoningslöst hänger ut sin hustru men också sig själv. En resa i kärlekens psykologi, där eviga ämnen som otrohet, svartsjuka, homosexualitet och inte minst parrelationen analyseras i detalj. Björn Melander står för regin.

– Att få spela på Stadsteatern i Göteborg är väldigt speciellt för mig. Det var tv-versionerna av Björn Melanders uppsättningar av Lars Noréns pjäser här som tände teatergalenskapen i mig någon gång på åttio- och nittiotalet, säger Eskil Lundgren, som även skrivit manus.

Pjäsen hade sin urpremiär på Järnstudion i Göteborg hösten 2021.

Kvällarnas andra uppsättning är En försvarares dårtal där skådespelaren Siri Fagerudd vänder på perspektivet. Hon låter sin namne Siri von Essen befinna sig ombord på en Finlandsfärja där hon uppträder i baren, pimplar öl i hytten, spårar ur, sjunger karaoke och pratar skit om sitt ex, den store dramatikern. Det är både 1800-tal och 2000-tal, inte utan konflikt.

– Med En försvarares dårtal vill jag blotta de konventioner, rollspel och villkor som kvinnor i kulturbranschen förväntats ställa upp på genom tiderna, säger Siri Fagerudd, som också står för idé och text.

Pjäsen var Siri Fagerudds slutprojekt i utbildningen på Stockholms dramatiska högskola 2019. Den har därefter spelats på Wasa Teater och Åbo Teater i Finland.

Siri von Essen, 1850-1912, studerade skådespeleri för Signe Hebbe och Betty Almlöf och var anställd vid Kungliga dramatiska teatern i Stockholm 1877-1882. Under 14 år var hon gift med August Strindberg.

För pressbilder och mer information om En dåres försvarstal, se här.
För pressbild, trailer och mer information om En försvarares dårtal, se här.