De onda av Niklas Rådström

”Det kanske bara är på teatern som vi kan mötas kring ett samtal om det outhärdliga.” Niklas Rådström om De onda De onda av Niklas Rådström har Sverigepremiär 7 mars på Nya Studion, Göteborgs Stadsteater. Föreställningen är baserad på domstolshandlingar och förhörsprotokoll från fallet med de två pojkar som mördade 2-årige James Bulger i England 1993. James Bulger blev bortförd av två tioåriga pojkar, i ett köpcenter utanför Liverpool, England. De tog honom i handen och ledde med honom med sig misshandlade och dödade honom. Bortförandet filmades av bevakningskameror, och bilderna på de tre pojkarna hamnade på tidningarnas första sidor över hela världen. Flera vuxna såg barnen, men ingen ingrep. Rapporteringen i media var massiv och reaktionerna på mordet blev starka. Rättegången blev starkt känsloladdad och de bägge pojkarna blev de yngsta fällda mördarna på 250 år i England. Idag är pojkarna frisläppta och lever under skyddad identitet. Pjäsen de Onda hade urpremiär på Odherred teater i Danmark 2003. Den 7 mars har den Sverigepremiär på Nya Studion, Göteborgs Stadsteater. Pjäsen lånar det antika dramats form med en kör och en körledare; ensemblen står nästan mitt bland publiken. Scenen används inte på traditionellt sätt. Medverkar gör Carina Boberg, Henric Holmberg, Joel Holmgren, praktikant från Teaterhögskolan i Göteborg och Christel Körner. Dritëro Kasapi regisserar och scenografen Annika Bromberg står bakom det mycket speciella scenrummet i denna uppsättning. Niklas Rådström, dramatiker: -”Hur berättar man en sådan historia? Hur förhåller man sig till att detta har skett, kommer att ske igen. Att detta är livet. Det mest fasansfulla som kan ske. Få saker är så fasansfulla som tanken på barn som dödar barn. De flesta av oss kan inte tänka oss något mer ohyggligt än att vårt eget barn skulle bli mördat. Det skulle kanske vara tanken på vårt eget barn som mördare.” ”Formen i De onda är lånad från det antika dramat. Det är ett slags ödesdrama - fast baklänges. Publiken vet att mordet har skett när de går in i salongen. Lika oundvikligt som att vi vet att Oidipus dödar sin far och sedan lägrar sin mor, vet vi i De Onda att mordet har skett. Det hände. Dritero Kasapi, regissör: -När jag fick frågan om jag ville regissera funderade jag länge. Jag började läsa, men fick lägga bort manuset. Jag har en son som är tre år. Det blev för många bilder i mitt huvud. Men jag var tvungen att gå tillbaka och läsa färdigt. Jag behövde få ett avslut för att få ro. Under kriget i Kosovo ställdes jag inför svåra frågor. Att våga möta det i livet som är grymt, svårt och ofattbart är viktigt. Det är det som gör oss till människor. Värdiga människor. Vi måste prata med varandra om det. Teatern är platsen för det samtalet. Om Dritëro Kasapi Dritëro har arbetat som professionell teaterregissör sedan -97 och -99 examinerades han vid ”The Faculty of Dramatic Arts” i Skopje, Makedonien. Han har arbetat i många internationella sammanhang, i länderna på Balkan, Storbritannien, Tyskland och i Sverige. Ett flertal av hans föreställningar har turnerat i Europa. 1999 grundade han ”Children’s Theatre Centre” (CTC) i Skopje, som utvecklar barn och ungdomsteater. Hans senaste uppsättning i Sverige var Re:union på Gottsunda Dans & Teater, där han arbetar som konstnärlig ledare och regissör för teaterverksamheten sedan årsskiftet 2005. DE ONDA Sverigepremiär 7 mars Nya Studion, Göteborgs Stadsteater AV Niklas Rådström REGI Dritëro Kasapi MED Carina Boberg, Henric Holmberg, Joel Holmgren, Christel Körner SCENOGRAFI & KOSTYM Annika Bromberg MASK Marina Ritvall DRAMATURG Per Arne Tjäder För ytterligare information vänligen kontakta marknadsavdelningen, Göteborgs Stadsteater Ulrika Sonn ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se 031-708 70 11 Elin Högberg elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se 031-708 71 14