Absurd och rolig "I väntan på Godot" från Slovenien

Göteborgs Stadsteater får vänta lite till på "Godot". De två planerade föreställningarna av det slovenska gästpelet av Becketts "I väntan på Godot" med teater SNG Drama i slutet av november har blivit framflyttat till 18:e och 19:e mars 2005 på grund av lokala problem i Slovenien. Teater Slovensko Narodno Gledalice (SNG) från Nova Gorica turnerar under en stor del av spelåret. Nästan hälften av teaterns uppsättningar spelas inom eller utom landets gränser utanför det egna teaterhuset. Teater SNG är, liksom Göteborgs Stadsteater, medlem i European Theatre Convention (ETC) som bl a verkar för ett närmare samarbete mellan europeiska teatrar. Gästspelet av "I väntan på Godot" är regisserad av den flerfaldigt prisbelönte Vito Taufer, som enligt recensenterna, vid flera tillfällen lyckades få publiken att vrida sig av skratt genom att understryka den burleska komik som finns i den absurda historien. Tidningen "Primorske novice" utnämner rollinnehavarna Iztok Mlakar (Vladimir) och Radoš Bolcina (Estragon) till "Helan och Halvan från Primorska". Rollerna som Pozzo och Lucky gestaltas av skådespelarna Primož Pirnat och Ivo Barišic Teater SNGs uppsättning hade premiär 16/7 2003 Nova Gorica. Uppsättningen och skådespelarna har erhållit ett flertal priser för bl a rolltolkningar på teaterfestivaler under 2003 och 2004. Teaterns hemsida: www.sngdrama-lj.si Jasenko Selimovic´,Göteborgs Stadsteaters konstnärlige ledare: -Det är viktigt för teaterns framtid och utveckling att vi, på alla plan, uppmuntrar olika former av kulturellt utbyte - vi växer som teater med de nya erfarenheter vi gör. Vi talar om ett mångkulturellt samhälle, ofta inom den relativa tryggheten av våra egna gränser, men det är genom praktiken, genom att skapa möten människor emellan som vi berikar varandra. Just denna uppsättning kom jag i kontakt med på den europeiska teaterfestivalen EuroThalia 2003. SNG Drama har skördat framgångar på olika teaterfestivaler i Europa och vi är stolta över att kunna ge Göteborgarna en chans att få ta del av denna version av Becketts klassiker. Gästspel 18 och 19/3 kl 19.00 Göteborgs Stadsteater, Studion Föreställningen framförs på slovenska, textmaskin finns. Föreställningens längd ca 2 tim och 30 min inkl. en paus AV Samuel Beckett ÖVERSÄTTNING Aleš Berger REGI Vito Taufer REGIASSISTENT/DRAMATURG Tea Rogelj SCENOGRAFI/KOSTYM/LJUS Vito Taufer MEDVERKANDE Vladimir- Iztok Mlakar, Estragon- Radoš Bolcina, Pozzo- Primož Pirnat, Lucky- Ivo Barišic Möjlighet finns att närvara vid föreställning efter förfrågan. För ytterligare information, bokning av intervjuer etc, kontakta marknadsavdelningen. http://www.stadsteatern.goteborg.se PRESSKONTAKT Elin Högberg 031- 61 50 73 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn Marknadschef 031- 61 50 71/0705- 89 86 90(mob) ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se