7000 BARN GÖR BUDGET ÅT REGERINGEN

7000 barn kommer att ge regeringen 51 förslag på hur överskottet från försäljningen av Apoteket bäst fördelas mellan Sveriges departement. Budgetprocessen inleds den 27 november i samband med Backa Teaters urpremiär av Lille Kung Mattias.

Det majestätiska demokratiexperimentet baseras på en internationell barnboksklassiker om en elvaårig kung som avsätter sina ministrar och istället låter barnen styra riket. I samma stund som ministrarna avsätts avsätter också Backa Teater sig själva och den sjutton meter breda guldscenografin faller handlöst till marken.

Författaren till barnboken, Janusz Korczak, levde och verkade i Warszawa i början av 1900-talet. En stor del av hans arbete och idéer om barns rättigheter och medbestämmande ligger till grund för barnkonventionen, som fyller 20 år den 20 november. Trots att Sverige var en av de första länderna att ställa sig bakom barnkonventionen visar en granskning gjord av FN:s barnrättskommitté att svenska barn fortfarande har väldigt låg kunskap om sina rättigheter och att möjligheten till inflytande har stora brister.

- Jag önskar att alla som ser föreställningen ska ha med sig känslan hem att det faktiskt är möjligt att delta i vår demokrati. Att barnen förstår att deras tankar betyder någonting för att vi ska kunna driva Sverige vidare. Det vore ju fullkomligt absurt att tro att vi vuxna skulle ha tänkt alla tankar redan. I publiken kan det ju sitta en blivande John Locke eller Karl Marx, säger regissören och konstnärlige ledaren Mattias Andersson.

Föreställningen kommer också att resultera i konkreta handlingar. Barnen kommer att arbeta fram ett förslag på hur överskottet från försäljningen av Apoteket, 6,9 miljarder, bäst fördelas mellan Sveriges departement. Budgetförslaget kommer att skickas till regeringen efter varje föreställning.

Lille Kung Mattias är påkostad såväl estetiskt som ekonomiskt. Scenografen och kostymören Ulla Kassius har skapat en värld med referenser till den klassiska bilden av teater, långt från estetiken i Gangs of Gothenburg och brott och straff-projektet:

- När man kommer till Backa Teater den här gången möter man ett totalt annorlunda värld. Här råder det ordning, det finns kulisser dekorerade med bladguld och på scenen har man klassiska teaterkostymer tillverkade av Sveriges bästa tillskärare. Men när teatern lämnar över makten till barnen i publiken rasar allt samman. En 17 meter bred och sex meter hög vägg kommer att falla handlöst till marken för att lämna plats till en ny maktstruktur i rummet och på teatern.

För att förbereda maktöverlämnandet har dramapedagogen Nina Kjällquist knutits till projektet. Parallellt med repetitionsprocessen möter teatern olika referensgrupper för att undersöka vilka politiska frågeställningar som genererar energi i publiken och på vilket sätt maktskiftet rent praktiskt ska ske.

Mattias Andersson kommenterar;
- Backa Teater har ägnat hösten åt att utforska förhållandet till publiken. Nu tar vi nästa steg genom att lämna över scenrummet till barnen i publiken. Hur långt kan vi driva det?

PRESSBILDER OCH INFO

PRESSKONTAKT / BOKNING AV INTERVJUER