Världens hamnar vill lära av Sverige för att minska miljöpåverkan

Om alla världens fartyg stängde av sina motorer vid kaj och istället använde el från land skulle sjöfartens utsläpp minska kraftigt. Göteborgs Hamn är världsledande när det gäller elanslutning. Nu ska hamnen författa en del av en internationell klimatdeklaration. 13 av världens största hamnar – och Göteborgs Hamn - har gått samman för att göra något åt klimatförändringarna. I juli ska hamnarna träffas på en konferens i Rotterdam för att skriva under en klimatdeklaration. Deklaration består av fem delskrivelser. Göteborgs hamn har fått förtroendet att författa en av dessa, om elanslutning. – Det är oerhörd ära att Göteborgs Hamn har fått en framträdande roll i samarbetet, trots att vi är mycket mindre än de andra hamnarna, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn. Vi har fått en unik möjlighet att bidra till att världens hamnar minskar sin miljöpåverkan. Arbetet med skrivelsen till klimatkonferensen påbörjas under våren. Det gäller att förankra förslagen i förväg, och hamnen ska föra en dialog med i första hand Los Angeles hamn som också kommit långt inom området. Det vanligaste idag är att fartyg världen över har motorerna igång även vid kaj. Motorerna behövs för att generera värme ombord och för att hissar, varmvatten, fläktar och annat ska fungera. Utsläppen består av koldioxid, svaveldioxid, kvävedioxid och sotpartiklar. Att istället elansluta fartygen vid kaj innebär stora miljövinster. I Göteborg skulle sjöfartens koldioxoutsläpp minska med 10 procent om alla fartyg var elanslutna i ro/ro-terminalen, förutsatt att elen är koldioxidfri. Minskingen av svaveloxid och kväveoxid är ännu större – cirka 95 procent. Idag är cirka 10 fartyg elanslutna i Göteborg, däribland pappers- och massakoncernens Stora Ensos fartyg, som varit elanslutna sedan år 2000, samt flera av Stena Lines färjor. Och hamnen planerar för att dra fram ström till fler kajplatser i takt med efterfrågan. – Det gäller att väcka intresse hos fler aktörer. Något som troligtvis kommer att påskynda utvecklingen av elanslutning är att EU från och med 2010 kommer att kräva att fartygen i hamn körs med en renare och därmed dyrare hamndiesel. Dessutom är förhoppningen att el till landanslutna handelsfartyg ska skattebefrias. Då blir landel mer lönsamt för rederierna, säger Magnus Kårestedt. Andra delar av klimatdeklarationen handlar till exempel om hur hamnarna kan arbeta med miljödifferentierade avgifter för fartygen (ämnet förbereds av Rotterdams hamn) och med att använda miljömässigt rätt utrustning och arbetsmaskiner (ämnet förbereds av New Yorks hamn). För mer information, ring Susann Dutt, miljöutredare i Göteborgs Hamn, 031-731 29 63. Fakta 2008 Word Ports Climate Conference Konferensen för världens hamnar hålls den 9-11 juli i Rotterdam. De 14 hamnar som initialt är med i samarbetet är hamnarna i Shanghai, Santos, Melbourne, Singapore, Tokyo, New York and New Yersey, Houston, Los Angeles, Hamburg, Antwerp, Amsterdam, Rotterdam, Dubai och Göteborg. Fler hamnar kommer att bjudas in till konferensen och erbjudas att skriva under deklarationen.