Unikt lagarbete gör Göteborg till Sveriges bästa logistikläge

Logistic Hub Scandinavia samverkar för att stärka Göteborgs roll som transportnav och logistiskt centrum för Skandinavien och norra Europa. Välkommen till vår monter (CO3:28) på Logistik & Transportmässan, Svenska Mässan 26-28 maj.

Seminarier i montern:
Tisdag 26 maj 13.30-14.00: Grönare IT - klimatsmarta och kostnadseffektiva logistikupplägg, Erik Behm, Business Region Göteborg, m fl.

Onsdag 27 maj 10.00-10.30: Så kan övriga landet ta del av Sveriges bästa logistikläge - om de 25 tågpendlarna från Göteborgs Hamn, Stig-Göran Thorén, Göteborgs Hamn.
----------------------------------------
Vi är sex aktörer i Logistic Hub Scandinavia; Göteborgs Hamn, Banverket, Göteborg Landvetter Airport, Vägverket, Sjöfartsverket och Business Region Göteborg

Sveriges logistiknav
Göteborgsregionen är Sveriges logistiknav. Härifrån täcker man effektivt in hela Sverige, Norden och delar av Baltikum till lägsta kostnad och högsta kvalitet. Tidningen Intelligent Logistik har utsett regionen till landets starkaste logistikläge sju år i följd!

En bidragande orsak till framgången är Logistic Hub Scandinavia. För det räcker inte bara med ett geografiskt toppläge, Nordens största hamn, effektiv infrastruktur, spetsutbildningar och 43 procents tillväxt på 15 år. Ett lagarbete måste också till. Logistic Hub Scandinavia är det lagarbetet. Ett unikt, gränsöverskridande samarbete mellan infrastrukturägarna Banverket, Vägverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket, Göteborgs Hamn och Business Region Göteborg.

Logistic Hub Scandinavia finns till för att ge transport- och logistikföretag samt transportköpare en väg in till Skandinaviens och norra Europas självklara transportnav.

Regionala styrkefaktorer
Regionen har ett utmärkt läge på Sveriges västsida med Nordens och östersjöregionens bästa tillgång till transocean sjöfart. Inom 500 km radie, eller sex timmars bilfärd, ligger 70 % av Nordens industrikapacitet.

Flyg, sjö, järnväg och väg - alla är en del av transportkedjan där Göteborg är logistiknavet. Tillsammans med ett antal statliga verk satsar göteborgsregionen starkt på att bibehålla sin ledarposition inom logistiksektorn. Vi samverkar för att ytterligare stärka konkurrenskraften för skandinavisk industri.

Logistik och Transport Stiftelsen, LTS, ser tillsammans med Chalmers och Handelshögskolan till att Göteborgsregionen fortsatt ligger i logistikens framkant även inom forskning och utbildning. Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg är det viktigaste centrat i Norden för akademisk forskning och utbildning rörande logistik och transport.

Framgångsfaktorer:
1. Läget

2. Infrastrukturen

3. Kompentenscentrum inom logistik

Mer info på:
www.logistichubscandinavia.se

Mer frågor?
Kontakta Bengt Wennerberg, Infrastruktur och Logistik, Business Region Göteborg, tel 031-612411, mobil 070-6013225.