Tidernas rekord i Göteborgs Hamn!

Den absoluta toppnoteringen av hanterade containers gjordes i augusti då Göteborgs Hamn hanterade 68 500 20-fots containrar. Årets totala resultat beräknas innebära en ökning på ca 10% (2006 – 820.000 20-fots enheter) vilket gör att 2007 kommer att bli ännu ett rekordår för Göteborgs Hamn. Tillväxt och effektivitet ”- Göteborgs hamn skall växa och bli dubbelt så stor som idag , säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB. De volymökningar vi nu ser är ett bevis på att vi lyckas hålla vår position som Nordens största hamn och innebär också att vi kan leverera en konkurrenskraftig tjänst till våra kunder. Vi driver vårt arbete framåt genom att satsa på tillväxt, effektivitet och utveckling för att fortsätta vara ett konkurrenskraftigt alternativ.” Göteborg har de senaste åren satsat mycket på teknisk utveckling och förbättrad infrastruktur. Förra året levererades tre sk super-post panamax kranar från Kina vilket har inneburit förbättrade möjligheter att hantera den nya generationens containerfartyg. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige som har den här typen av kranar. Hamnen har flyttat ut i landet Det har också satsats mycket på till-och från transporter där järnvägen spelar en allt större roll. ” - Dagens 22 järnvägspendlar gör att Göteborgs Hamn flyttat ut i landet, säger Magnus Kårestedt. Genom pendlarnas tillkomst erbjuds svensk industri en direktlinje från dörr till dörr. Bara järnvägspendlarna till Stockholmsområdet transporterar över 80.000 20-fots enheter varje år och volymerna ökar. För mer information kontakta Magnus Kårestedt, VD Göteborgs Hamn AB, 031 – 731 29 56. Göteborgs Hamn AB Marknadskommunikation info@portgot.se, www.portgot.se Faktaruta: Göteborgs Hamn AB omsätter 1,5 miljarder kronor och har 1,200 anställda. En strid ström av gods hanteras över kajerna – här lastas och lossas en fjärdedel av Sveriges import och export! Göteborgs Hamn AB arbetar i en värld av fartyg, bilar och tåg och är som Skandinaviens största hamn en viktig länk i logistikkedjan. Göteborgs Hamn AB samarbetar aktivt med industrin och näringslivet och har en stark ambition att vara en av Europas mest effektiva och moderna hamnar. Inom Göteborgs Hamn AB är goda relationer, vidsynthet och utveckling viktiga honnörsord.