Svenska företag får direktlinje till Indien

Göteborgs Hamn har fått en ny fartygslinje som går direkt mellan Göteborg och Indien. Linjen har startats av det indiska statsägda rederiet The Shipping Corporation of India.

- Det är oerhört roligt att få en ny direktlinje i dessa tider. Indien är med sina 1,2 miljarder människor en viktig och växande marknad för svenska företag, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Direktlinjer till sjöss innebär att godset fraktas med samma fartyg hela vägen. Sådana linjer är viktiga för svensk industri eftersom de håller nere transportkostnaderna och går snabbare än om godset måste lastas om i någon av hamnarna på kontinenten.

- Göteborg Hamn har som mål att öka antalet direktlinjer eftersom de är så oerhört viktiga för att svenska handelsföretag ska vara konkurrenskraftiga och finnas kvar i landet, säger Magnus Kårestedt.

Den nya linjen är öppen både för import och export och kommer att anlöpa Göteborgs Hamn var tredje vecka. Transporttiden mellan Göteborg och Indien blir cirka 20 dagar.

Till Indien via Röda havet
Linjen startar i Felixstowe, Rotterdam och Hamburg för att sedan gå vidare till Göteborg. Därefter gör fartyget ett stopp i Röda havet (Jeddah i Saudi Arabien och/eller Djibouti) innan det anlöper Nhava Sheva på indiens västkust och Colombo på Sri Lanka. Från dessa hamnar finns även möjlighet att omlasta godset för vidare transporter till andra hamnar på har indiska väst- och östkusten, Pakistan och Mellanöstern.

Med den nya linjen har Göteborgs Hamn sju direktlinjer till hamnar utanför Europa- tre till Asien, två till Nordamerika, en till Mellanamerika samt en till Australien via Sydafrika. Fyra av dessa är för containerfrakt (det vanligaste sättet att frakta varor till och från länder utanför Europa) och tre för fordon. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med direkttrafik för containerfartyg.

Den svenska agenten för The Shipping Corporation of India heter Freightman AB.

Fakta Indien
Antal invånare: 1 186 200000. De vanligaste exportvarorna från Sverige till Indien är pappersmassa, papper, kartong, järn- och stålskrot, kemikalier, stål samt sågade trävaror. De vanligaste importvaror från Indien till Sverige är rör och rördelar av stål, metaller, textiler, mattor, möbler och ris.

Fakta Göteborgs Hamn
Sverige är ett handelsberoende land och 90 procent av all import och export fraktas med fartyg. En stor del av handeln går via Göteborgs Hamn, som är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet nog att ta emot de största godsfartygen med direktförbindelser till andra världsdelar.