Säsong för kryssning

Nu tar kryssningssäsongen fart på allvar. På söndag kommer 1 700 personer till Göteborg med det ståtliga kryssningsfartyget MSC Opera och på tisdag nästa vecka anländer det splitternya fartyget Aidabella. Intresset för att kryssa till Göteborg har ökat de senaste åren. MSC Opera och Aidabella är två av de totalt 19 fartyg som kommer till Göteborg i år. 25 fartyg var anmälda, men tyvärr har sex av dem lagt om sina rutter sent, däribland världens största fartyg Independence of the Seas. Trots detta blir 2008 ett bra kryssningsår. För sex år sedan kom endast fem fartyg till Göteborg, men sedan dess har antalet ökat stadigt. – Det är roligt att fler kryssningsfartyg besöker Göteborg. Det ger staden intäkter via hamntaxor, gästnätter och spenderande turister, säger Åsa Burman, ansvarig för kryssning i Göteborgs Hamn. Populärt med guidad rundtur 13 av de 19 fartygen lägger till vid Frihamnen. Sex fartyg är för stora för att komma under bron och lägger därför till i ytterhamnarna, Skandiahamnen. Därifrån transporteras resenärerna med buss till olika utflyktsmål. Det vanligaste är att göra en guidad rundtur för att bland annat se Liseberg, Avenyn, Masthuggskyrkan och Botaniska trädgården. En del resenärer väljer att göra en längre utflykt till exempel Marstrands fästning eller Skärhamn. Totalt kommer cirka 15 000 kryssningsresenärer till Göteborg i år. Många av fartygen kommer till Göteborg för första gången. Det gäller till exempel MSC Opera och Aidabella. Båda lägger till i Skandiahamnen. MSC Opera kommer närmast från Kiel och efter stoppet i Göteborg ska hon vidare till Oslo. Fartyget är 251 meter långt, har nio passagerardäck, 856 hytter och tar cirka 2 200 passagerare. Hemmahamn är Panama. Aidabella som anländer den 29 april är ute på sin jungfruresa. Hon byggdes förra året i Warnemûnde, Tyskland, är 252 meter lång och tar cirka 2 500 passagerare. Aidabella kommer närmast från Oslo och ska vidare till Köpenhamn. Vid ankomsten välkomnas hon av musiker från Göteborgsoperan som spelar på kajen. Nästa år ser ut att bli ett ännu bättre kryssningsår. 19 fartyg har redan anmält sin ankomst. En trolig orsak till ökningen är att Göteborgs Hamn deltar i det internationella organet Cruise Baltic. I Cruise Baltic deltar 10 länder runt Östersjön samt Norge. Syftet är att få fler kryssningsfartyg att besöka regionen. – Göteborg & Co:s aktiva arbete med att marknadsföra Göteborg har säkerligen också bidragit till ökningen, säger Åsa Burman. För mer information, kontakta Åsa Burman, kryssningsansvarig Göteborgs Hamn, 031-731 27 07. Antalet kryssningsanlöp till Göteborgs Hamn 2000 - 9 2001 - 12 2002 - 5 2003 - 14 2004 - 18 2005 - 20 2006 - 18 2007 - 23 2008 - 19