Ökad råoljeimport via Göteborgs Hamn

Ökad råoljeimport via Göteborgs Hamn

Under årets första kvartal hanterades 5,5 miljoner ton råolja och andra energiprodukter i Göteborgs Hamn. Det är en ökning med fem procent jämfört med förra året. Totalt importerades och exporterades 10,4 miljoner ton gods via hamnen under perioden – en oförändrad mängd jämfört med i fjol.

I Göteborg finns Nordens största energihamn. Hälften av Sveriges råoljeimport kommer in här – olja som sedan raffineras till bensin, diesel, asfalt med mera i hamnområdet. Under årets första kvartal ökade volymerna i Energihamnen med fem procent jämfört med motsvarade period förra året.

– Ökningen beror främst på att raffinaderierna i hamnens närhet tagit in stora mängder råolja från Nordsjön under årets första månader, men även på en ökad export av diesel, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Totalt hanterades 5,5 miljoner ton olja och andra energiprodukter i Göteborgs Hamn under perioden. Det är cirka hälften av hamnens totala volymer som landade på 10,4 miljoner ton – exakt lika mycket som under Q1 2012.

Stabil global handel
Det vanligaste sättet att frakta globala handelsvaror är att skeppa dem i containrar. Cirka 60 procent av Sveriges import- och exportcontainrar passerar Göteborgs Hamn.

Antalet skeppade containrar minskade med två procent jämfört med första kvartalet 2012. Minskningen är dock inte ett tecken på ytterligare konjunkturavmattning utan beror främst på att bananbåten slutat att anlöpa hamnen.

– Om man räknar bort bananflödet så ligger vi på plus minus noll jämfört med första kvartalet förra året. Stabila flöden, men vi ser i nuläget ingen vändning i konjunkturen, säger Magnus Kårestedt.

Totalt skeppades 229 000 containrar under första kvartalet 2013*.

Fortsatt svaga Europaflöden
Göteborgs Hamn har tät fartygstrafik  till England, Tyskland, Danmark, Finland och Belgien för last som rullas av och på fartygen, så kallad roro-trafik.  Den trafiken minskade med fem procent under första kvartalet jämfört med motsvarande period förra året.

– Även om det är en minskning jämfört med Q1 2012 så är volymerna starkare nu än i höstas, säger Magnus Kårestedt.

Bilar är det godsslag som minskar mest under perioden; -24 procent. Minskningen gäller både bilfrakter inom Europa och till andra världsdelar.

– Bilar är det godsslag i hamnen som fluktuerar mest över tid. Minskningen första kvartalet beror sannolikt på flera olika faktorer, till exempel minskad nybilsförsäljning i Sverige samt minskad export, säger Magnus Kårestedt.

Fler tog färjan till Göteborg
Stena Lines färjor till Fredrikshamn och Kiel avgår dagligen från Göteborg. Under januari till mars reste 258 000 personer med dessa färjor. Antalet tyska gäster till Göteborg ökade med hela 23 procent under perioden. Totalt ökade antalet passagerare med sju procent jämfört med första kvartalet förra året.

* Räknat i tjugofotscontainrar (TEU).

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, tel +46 31 368 75 45.

I bifogad wordfil finns en tabell över volymutvecklingen per godsslag.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och över 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.