Ny fartygslinje mellan St Petersburg och Göteborg

- första linjen mellan Ryssland och Göteborg

En ny godstrafiklinje har startat mellan St Petersburg och Göteborgs hamn. Det är det singaporianska rederiet X-Press Container Line som har startat en slinga från Ryssland, via Norden och sedan vidare ner till kontinenten.

Den nya fartygslinjen blir den första regelbundna förbindelsen mellan Ryssland och Göteborgs Hamn.

- Det här är ett exempel på hur den växande marknaden i Ryssland påverkar Göteborgs Hamn i positiv riktning, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Efter St Petersburg angör fartyget hamnarna i Kotka, Göteborg, Zeebrugge, Amsterdam och Hamburg. Därefter går fartyget tillbaka till St Peterburg.

Det är så kallade feederfartyg som trafikerar slingan, det vill säga mindre godsfartyg som förser större fartyg på kontinenten med containergods. Frakten består i första hand av exportvaror från Ryssland.

X-press Container Line är sedan tidigare kund hos Göteborgs Hamn och har två andra linjer. Agent i Sverige for X-Press Container Line är Melship AB.

- Målet för Göteborgs Hamn är vi ska hantera dubbelt så mycket gods om åtta år. Tillväxten är nödvändig för att vi ska behålla vår ställning som Nordens största hamn och kunna erbjuda hela Sveriges industri effektiva och bra sjötransporter. Varje ny affär är ett viktigt steg för att uppnå det målet, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tfn 031-731 22 45.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största godsfartygen med direktförbindelse till andra världsdelar. En stor del av Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. 70 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet för att hålla nere logistikkostnaderna. Inom åtta år planerar hamnen att omsätta dubbelt så stora volymer.