Justerad hamntaxa i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn skapar bättre förutsättningar för sjöfartsnäringen och svensk industri – justerar tillfälligt hamntaxan.

Göteborgs Hamn har bestämt att under en 12-månaders period justera hamntaxan. Beslutet är bland annat en följd av det hårt pressade konjunkturläget.

– Vi är medvetna om att den nya prissättningsmodellen infördes i svår lågkonjunktur och genom att tillfälligt justera dagens gällande taxa vill vi skapa bättre förutsättningar för våra kunder, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.

Beslutet innebär en tillfällig sänkning av hamntaxan för torrlast med tjugo procent. För samtliga segment gäller även att svavelutsläppsavgiften halveras, från 20 öre till 10 öre per GT (gross tonnage). Justeringen träder i kraft 1 april och gäller 12 månader.

Justeringen baseras på nuvarande prissättning vilken trädde i kraft vid årsskiftet. Göteborgs Hamn antog då en konkurrensneutral prissättningsmodell med kostnadstäckning vilken borgar för en hamn med förbättrade anlöpsförutsättningar och möjlighet att möta marknadens behov.

– Göteborgs Hamn försöker på många olika sätt att hålla nere kostnaderna för våra kunder. Och vi kommer att fortsätta agera för att stärka Sveriges och Västsveriges position som norra Europas logistikcentrum. Vi ska erbjuda konkurrenskraftiga logistiklösningar och verka för en infrastruktur som möter näringslivet krav, säger Magnus Kårestedt.

För mer information, kontakta Eva Jonasson, pressansvarig i Göteborgs Hamn, tfn. 031-731 22 45.