Invigning av ny skogsterminal i Göteborgs hamn

Idag inviger RPG Logistics en ny skogsterminal i anslutning till Göteborgs hamn. Därmed stärks hamnens ställning som exporthamn för svenskt papper och virke.

Logistikföretaget RPG Logistics öppnar idag portarna till en ny logistikterminal med inriktning på skogsindustrin. Skogsterminalen tar emot papper, massa, virke och andra skogsprodukter som fraktas med tåg och bil från bruk och sågverk runt om i Sverige. Efter omlastning till containrar kan godset skeppas vidare med fartyg till exportmarknader runt om i hela världen

Terminalen ligger i Arendal, i direkt anslutning till hamnen.

- Det är glädjande att RPG slår upp portarna till den nya terminalen. Omvärldens efterfrågan på svenskt papper ökar. När vi nu har ytterligare en aktör i hamnen som betjänar skogsindustrin stärks vår roll som nav för svensk pappersexport, säger Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB.

Den 20 000 kvadratmeter stora terminalen har kapacitet att hantera 1,5 miljoner ton papper och andra skogsprodukter årligen. Det motsvarar 110 000 containrar (20-fots, TEU). Det innebär ett betydande tillskott för Göteborgs hamn. Export till Europa kommer främst att gå via hamnens roro-terminaler medan exporten till andra världsdelar går via containerterminalen, APM Terminals Gothenburg.

Järnvägsvagnar kan köra in i terminalen
Dubbla järnvägsspår, varav ett invändigt i byggnaden, gör det möjligt att köra in hela tåg i terminalen. Enskilda vägar underlättar lastbilstransporter mellan terminalen och hamnen.

Terminalen kommer även att lasta om importgods från containrar till lastbilar för vidare transport till svenska handeln. Även stål och andra godsslag kommer att hanteras i terminalen.

För mer information, kontakta:
Göteborgs Hamn: Cecilia Carlsson, pressansvarig, +46 31-731 22 45.
RPG Logistics: Bo Ahlbom, Marknadsdirektör RPG Logistics AB, +46 31 725 83 54

Fakta RPG Group: RPG Group är en svensk privatägd koncern som omsätter cirka 200 miljoner Sek och har cirka 130 anställda. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborgs Hamn, Skandiahamnen. Gruppens bolag arbetar med logistik i alla former med tyngdpunkt på service till skogsindustrin. www.rpg-group.com.

Fakta Göteborgs hamn:
Göteborg hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.