Idag tar APM Terminals över containerterminalen i Göteborgs hamn

Idag den 4 januari tar APM Terminals vid en ceremoni formellt över som ägare av containerterminalen i Göteborgs hamn. Terminalbolaget Skandia Container Terminal AB kommer i samband med detta att byta namn till APM Terminals Gothenburg AB. Terminalen är Skandinaviens största och hanterar cirka 800 000 containrar per år.

Avtalet med APM Terminals skrevs under i oktober 2011 och affären godkändes av det svenska konkurrensverket i december. Göteborgs Hamn AB, som även fortsatt äger mark, kajer och byggnader i hamnen upplåter dessa via ett koncessionsavtal. Avtalet löper på 25 år och ger APM Terminals rätt att driva och utveckla terminalverksamheten.

APM Terminals är en av världens fyra största terminaloperatörer i hamnar världen över, med 60 containerterminaler i 33 länder. Bolaget ingår i den danska koncernen AP Möller-Maersk och har alla världens containerrederier som kunder. Huvudkontoret ligger i Haag, Holland.

I samband med övertagandet byter terminalen namn till APM Terminals Gothenburg AB. Nya skyltar kommer att sättas upp i containerterminalen och APM Terminals flaggor kommer att vaja från terminalens flaggstänger.

-          Nu ska vi göra APM Terminals Gothenburg till en av Norra Europas ledande containerhubbar! Vi är imponerade över Göteborgs Hamns genomförande av omstruktureringen och ser fram emot ett nära samarbete med dem, säger Kim Fejfer, vd för APM Terminals.

Den 17 februari tar Keld Pedersen över som vd för APM Terminals Gothenburg AB och nuvarande vd Sven Porelius lämnar i samband med detta företaget. Keld Pedersen är född i Danmark och har lång erfarenhet av terminaldrift från olika delar av världen. Närmast kommer Keld från Port of Tanjung Pelepas i Malaysia där han arbetat som operativ chef.

APM Terminals, Tom Boyd, director external communications
tel. +31 61 272 5696
Port Operation, Gerd Sjöholm vd tel. 0707 64 20 00
Göteborgs Hamn AB, Sven Hulterström, ordförande tel. 0705 53 62 40
Göteborgs Hamn AB, Magnus Kårestedt, vd tel. 0705 66 25 13

www.portgot.se

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.