Göteborgs Hamn välkomnar Götheborg till hemmahamnen

Göteborgs Hamn välkomnar ostindiefararen Götheborg tillbaka till dess hemmahamn. Som en av ostindiefararens official partners har Göteborgs Hamn stött projektet under både byggnad och resa. Göteborgs Hamn har även verkat kommersiellt med en del av fartygets hamnstopp som bas. Och Hamnen har bidragit till att förhindra ett upprepande av den ursprungliga Götheborgs öde. Göteborgs Hamn skall ha företett likartade syner den 14 mars 1743 och den 2 oktober 2005. Vid de båda Götheborgs avgångar var stränder och kajer klädda av göteborgare som ville se fartygens avfärd till Kina. Grundlöst i älvmynningen Ankomsten till hemmahamnen efter 20 månaders resa (den ursprungliga Götheborg tog 30 månader för sin rundresa) kommer emellertid att skilja sig från den förra. Grundet Hunnebådan, som blev den ursprungliga Götheborgs bane, finns inte mer. Det sprängdes bort i början av 2000-talet av Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket som en del i förbättringar i farlederna till Göteborg. –Bättre sent än aldrig, kan 1700-talets befälhavare och lots tänka i sin himmel. Även om avgångarna från Göteborg företedde likheter mellan 1700-talets och 2000-talets Götheborg kommer alltså ankomsterna att skilja sig åt. Naturlig att sponsra För Göteborgs Hamn har sponsringen av ostindiefararen Götheborg fallit sig naturlig, dels på grund av historiska kopplingar med den ursprungliga Götheborg, dels på grund av Hamnens levande knytning till Fjärran Östern-sjöfarten av i dag. Göteborgs Hamn har varje vecka direkt avgång till Singapore, Kina och Japan med några av världens största containerfartyg. En del av Fjärran Östern-trafiken från Göteborg går som matartrafik med s k feederfartyg, mindre containerfartyg som tar gods till större kontinenthamnar för omlastning. Trots sin mindre skala är ett typiskt sådan feederfartyg av i dag tre gånger längre än den ursprungliga Götheborg och nästan dubbelt så brett. Ökat intresse för samarbete Göteborgs Hamn har med the Swedish ship Götheborg som bas mött svenskt och utländskt näringsliv vid utställningar och evenemang i Guangzhou, Shanghai, Hongkong och London. Deltagare från Göteborgs Hamn kan vittna om både uppmärksamhet och vidgat intresse för handel och annan samverkan mellan länderna och att båda dimensionerna stärkts av Götheborgs närvaro. Göteborgs Hamn AB 8 juni 2007 Göteborgs Hamn AB, Marknadskommuniation, SE-403 38 Göteborg Tel 031-731 20 00, fax 031-731 22 03, info@portgot.se, www,portgot.se