Göteborgs Hamn satsar på energisnål körning

Jämn hastighet. Mjuka inbromsningar. Inga onödiga stopp. Med energisnål körning av arbetsmaskiner – så kallad Working Ecodriving – kan Göteborgs Hamn göra stora miljövinster. Ecodrivning minskar bränsleförbrukningen med hela 20 procent. 70 procent av koldioxidutsläppen från Göteborgs Hamn kommer från arbetsmaskiner av olika slag, till exempel grensletruckar som används för att lasta och lossa fartygen. Då är sjöfarten inte inräknad utan endast de utsläpp som hamnen helt kan styra över själv. Hamnen bedriver sedan länge ett intensivt miljöarbete och Ecodriving är en viktig del av det. Kraftigt minskade utsläpp Genom att lära maskinförarna att köra på ett mer energisnålt sätt kan bränsleförbrukningen minska med 15-20 procent. Varje sparad liter diesel ger 2,5 kilo mindre utsläppt koldioxid. På ett år handlar det om en minskning av koldioxidutsläppen med 2000 ton. Körsättet leder också till minskade utsläpp av till exempel kväveoxider och partiklar. Ecodrivning innebär att maskinförarna planerar körningen för att kunna förutse olika situationer och därigenom undvika onödiga stopp. Jämn hastighet är det viktigaste för att spara bränsle. Låg bränsleförbrukning belönas Alla nyanställda hamnarbetare får utbildning i Working Ecodriving och nya fordon utrustas med en färddator som mäter bränsleförbrukningen. På sikt kommer alla hamnarbetare att få utbildning i Ecodriving. Just nu utbildas tre arbetsteam i körsättet. Förutom miljövinsterna leder Ecodriving till en bättre arbetsmiljö, både för maskinförarna och för omgivningen genom mindre buller och stress. Dessutom blir det mindre slitage på utrustningen. Och tvärtemot vad man kanske kan tro tar det inte längre tid att utföra arbetet med Ecodriving. För mer information, kontakta Kajsa Asker, tfn 031-731 22 34. Fakta Göteborgs Hamn Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största transoceana containerfartygen. 65 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är närheten till en internationell storhamn viktig för att hålla nere logistikkostnader och därmed bli mer konkurrenskraftiga. Inom åtta år ska hamnen omsätta dubbelt så stora volymer och bli en av de mest effektiva hamnarna i hela Europa. Det innebär att hamnens betydelse för svensk välfärd och tillväxt kommer att bli allt större och viktigare.