Göteborgs Hamn fortsätter att växa - nya volymrekord för containrar, rullande gods och järnvägshantering

Göteborgs Hamn, Nordens största hamn, fortsätter att växa. Under förra året ökade antalet containrar som skeppades via hamnen med fyra procent. En positiv utveckling är att allt mer gods fraktas till och från hamnen på järnväg. Under 2007 skeppade nordisk industri och handel gods motsvarande 841 000 stycken tjugofotscontainrar (TEU) över Göteborgs Hamn. Det var fyra procent fler än året innan och den högsta siffran som någonsin noterats. Rekord sattes också för rullande enheter, till exempel trailers (roro-enheter). Dessa ökade med sju procent till 686 000 enheter. Antalet hanterade bilar minskade något, från 328 000 2006 till 320 000 2007. Oljevolymerna har minskat med 4 procent till följd av servicestopp på raffinaderierna i hamnen. – Det är bra att Göteborgs Hamn fortsätter att växa, men vi vill ha en ännu snabbare tillväxttakt. Vårt mål är att bli dubbelt så stora på åtta år – en kraftig tillväxt är nödvändigt för att kunna konkurrera med de stora hamnarna på kontinenten och behålla ställningen som Sveriges nationella storhamn, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn. Göteborgs Hamn har under de senaste åren investerat kraftfullt i nya farleder, kajer, terminaler, kranar, maskiner och personal för att rusta hamnen för kommande volymökningar. - Det tuffa investeringsprogrammet rullar vidare för att säkra framtida kapacitet, säger Magnus Kårestedt. Mycket gods på järnväg Mängden gods som fraktas till och från Göteborgs Hamn på järnväg har ökat kraftigt under de senaste åren. Under förra året ökade järnvägsvolymerna med 15 procent och sedan 2001 har volymerna tredubblats. Göteborgs Hamn har tillsammans med järnvägsoperatörer och inlandsterminaler byggt upp ett system med tågpendlar till och från hamnen som gör det möjligt att ha en direktlinje mellan olika orter i Sverige och Norge och Nordens största hamn. Satsningen på tåg ger stora miljö- och logistikvinster. Totalt transporteras cirka 40 procent av containervolymen till och från hamnen via järnväg. För mer information, kontakta Magnus Kårestedt, VD, Göteborgs Hamn AB, tel +46 31 731 25 13 2006 2007 +/- Container (TEU) 812 000 841 000 +4% Ro/ro-enheter 644 000 686 000 +7% Bilar 328 000 320 000 -2% Olja (milj ton) 20,6 19,8 -4% Järnvägspendlar (TEU) 281 000 323 000 +15% Passagerare (milj) 2,2 2,1 -5%