Göteborgs Hamn blir omlastningshamn för ryska marknaden

- ny fartygslinje startas mellan Göteborg och Ryssland

Wallenius Wilhelmsen Logistics har valt Göteborgs Hamn som omlastningshamn för bilar och andra fordon till den ryska marknaden. En ny fartygsslinga har startats mellan Göteborg och hamnarna i St Petersburg och Kotka.

- Det här är oerhört positivt för Göteborgs Hamn och stärker vår position som porten till Ryssland och övriga Östersjöländer, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) är ett globalt logistikföretag och ett av världens ledande rederier för fordonstransporter och annan rullande last. Nu har WWL valt att omlasta bilar, lastbilar, jordbruksmaskiner och arbetsmaskiner i Göteborgs Hamn. Dessa fordon skeppas från USA och Asien till Göteborg med WWL:s stora fartyg som tar upp till 8 000 bilar.

För att fraktas vidare till länder Ryssland måste fordonen först lastas om till mindre fartyg. Det har tidigare gjorts i Tyskland och Belgien. Men nu ska omlastningen istället göras i Göteborg. WWL har startat en ny fartygsslinga mellan Göteborg och hamnarna i St Petersburg, Ryssland och Kotka, Finland. Slingan trafikeras en gång i veckan av det isklassade fartyget Vinnie, som har en lastkapacitet på 1400 bilar.

- WWL har anlitat Göteborgs Hamns tjänster sedan 1912 och det gläder mig att en av våra trognaste kunder väljer att fortsätta att satsa på Göteborg, säger Magnus Kårestedt.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tfn 031-731 22 45.