Tidig visionsbild över den nya hamnnära logistikparken på Halvorsäng där OneMed blir första hyresgäst. Bild: Castellum/Göteborgs Hamn AB

Göteborgs Hamn AB och Castellum uppför 45 000 kvm på Halvorsäng i partnerbolag

Göteborgs Hamn AB och Castellum uppför tillsammans en fullt uthyrd, effektiv och hållbar logistikanläggning i bästa läge på Halvorsäng, med byggstart hösten 2024. Hyresgästen är medicinteknikföretaget OneMed som planerar för inflyttning under 2026. Den totala investeringen för partnerbolaget är 597 mkr.

– Vi ser fram emot att välkomna OneMed till Sveriges bästa logistikläge och är glada att få in ytterligare en stark aktör in i hamnklustret som också bidrar med ytterligare volym över hamnens kajer. Det är glädjande att OneMed ser stora fördelar med de distributionsmöjligheter läget ger, och med Göteborgs Hamn AB och Castellum som en långsiktig partner, säger Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs Hamn AB och Castellum skapar en ny, modern logistikpark med höga hållbarhetsambitioner och bra tillfartsvägar till Nordens största hamn, kombiterminal, industrier och de stora trafiklederna till och från Göteborg. I denna nya logistikpark är alltså OneMed den första hyresgästen att teckna avtal.

– Vi är glada att vi hittat en utmärkt plats och partner för vår nya moderna och hållbara anläggning. Det är en stor och viktig satsning för oss som kommer att skapa utrymme för vår framtida tillväxt samt ytterligare förbättra våra tjänster till stöd för Sveriges vård och beredskap, säger Robert Schmidt, VD på OneMed Sverige.

Den nya anläggningen, som omfattar 45 000 kvm, byggs enligt Miljöbyggnad 4.0 och har ett totalt kontraktsvärde på 540 miljoner kronor över en hyresperiod på 12 år. Anläggningen som planeras kommer ha höga hållbarhetsambitioner med bland annat solceller motsvarande en årsproduktion på 3 GWh.

– Att kunna erbjuda OneMed en nyproducerad logistikanläggning på Halvorsäng, ett av Nordens absolut bästa lägen för logistik och distribution, är något vi är mycket stolta över. Anläggningen kommer att bli en av de största i regionen med sina 45 000 kvm och ska inrymma både effektiva lagerlokaler och attraktiva arbetsplatser för OneMeds anställda i Göteborg, säger Örjan Rystedt, VD på Castellum region Väst.

Totalt planerar Castellum och Göteborgs Hamn AB att uppföra flertalet byggnader i storleksordningen 10 000 till 50 000 kvm i ett partnerbolag. Delar av byggnaderna kan bli upp till 35 meter höga med möjlighet att lagerhålla stora volymer på ett yteffektivt sätt. När hela området står klart kommer den sammanlagda lokalytan att uppgå till ca 145 000 kvm.

Om Göteborgs Hamn