Franskt storrederi ny kund i Göteborgs Hamn

Världens tredje största containerrederi - CMA CGM - blir ny kund i Göteborgs Hamn. I november startar en ny fartygsslinga som förbinder Göteborgs Hamn med Fjärran Östern.

Det franskägda rederiet CMA CGM är med sina 377 fartyg det största rederiet i Frankrike och det tredje största i världen. Bara Maersk och MSC är större. I november startas en helt ny fartygsslinga som blir rederiets första regelbundna trafik med egna fartyg till Skandinavien.

- Vi är mycket glada över att få CMA CGM som kund i Göteborgs Hamn. Det innebär att vi kan erbjuda Sveriges företag ett ännu bättre utbud av fartygslinjer till viktiga import- och exportmarknader, säger Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn.

Den nya slingan kommer att trafikeras av så kallade feederfartyg, det vill säga lite mindre godsfartyg som förser större fartyg på kontinenten med containrar. Slingan går från Zeebrügge(Belgien) till Göteborgs Hamn och Helsingsborg Hamn och därefter åter till Zeebrügge där godset lastas om till rederiets oceangående moderfartyg. Dessa går sedan bland annat till Fjärran Östern och anlöper till exempel Shanghai och Xiamen i Kina. Den totala transporttiden mellan Sverige och Shanghai blir cirka 30 dagar.

CMA CGM kommer att utnyttja de tågpendlar som förbinder Göteborgs Hamn med 24 orter runt om i Sverige. Detta för att kunna ta emot import- och exportgods från hela landet och koncentrera volymerna till Göteborg och Helsingborg.

- Tågpendlarna gör det möjligt för hela Sveriges näringsliv att ha en direktförbindelse med Göteborgs Hamn. Intresset ökar ständigt eftersom kombinationen sjöfart och tåg är det mest effektiva och miljökloka sättet att transportera gods, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Slingan Zeebrugge, Helsingborg och Göteborg kommer att trafikeras en gång i veckan.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tfn 031-731 22 45.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största godsfartygen med direktförbindelse till andra världdelar. En stor del av Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. 65 procent av Sveriges containertrafik går via Göteborgs Hamn. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet för att hålla nere logistikkostnaderna.