20-tal nyanställs i Göteborgs Hamn

Ett 20-tal hamnarbetare kommer att nyanställas i Göteborgs Hamn, på ett nyinrättat schema i Ro/ro-terminalen. Det nya schemat omfattar till största delen helg- samt kvälls- och nattarbete och rekryteringen kommer att genomföras under och efter sommaren.

- Det är naturligtvis positivt att vi fortsätter expandera och att vi nu kan rekrytera för att öka servicenivån till våra kunder, säger vd Magnus Kårestedt. Vi behöver mer resurser för att täcka behovet under i första hand helger och kvällar.

De nu aktuella nyanställningarna är ett led i hamnens expansion med målet att fördubbla volymerna på åtta år. Under 2007 nyanställdes 48 hamnarbetare och hittills i år har 15 anställts.

Göteborgs Hamn är idag det självklara godsnavet för sjötransporter i norra Europa, en av världens mest expansiva regioner, och trycket på hamnen är stort. Inom åtta år räknar man därför med att omsätta dubbelt så stora volymer gods som i år och bli en av de mest effektiva hamnarna i hela Europa. Det innebär att hamnens betydelse för svensk välfärd och tillväxt blir allt större och viktigare,

Närmare 90 procent av allt exporterat gods går över vatten och en stor del av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn, närmare bestämt 65 procent av svensk containertrafik och 25 procent av landets utrikeshandel. Det gör Göteborgs Hamn till en synnerligen viktig länk i svensk industris transportkedja och i förlängningen landets möjligheter till tillväxt.

- Vi har ett stort ansvar att leva upp till för att möta efterfrågan från Sveriges näringsliv, och våra expansionplaner innebär att vi ser ett fortsatt behov av nyrekrytering i takt med ökande volymer, säger Magnus Kårestedt. Göteborgs Hamn har idag cirka 1200 anställda och under 2007 hanterades cirka 840 000 containrar, närmare 700 000 ro/roenheter (som rullas på och av ett fartyg på hjul, exempelvis lastbilstrailer), 320 000 nya bilar samt närmare 20 miljoner ton olja.

Godsspåren till och från Göteborgs Hamn är bland de mest frekvent använda spåren i Sverige. Varje dag avgår och anländer 70 tåg till och från de största städerna i Sverige och Norge. För närvarande går 22 dagliga tågpendlar till olika logistikcentra runt om i landet. Under de senaste sex åren har godsvolymerna på dessa pendlare mer än tredubblats. Förra året sparades 42 000 ton koldioxid genom att gods transporterades till och från Göteborgs Hamn på tåg istället för på lastbil. Det motsvarar 200 000 flygresor mellan Göteborg och Stockholm eller utsläpp från 14 000 personbilar under ett år.

- Den årliga ökningstakten på våra järnvägstransporter är 25 procent. Det följer vår ambition att frakta allt mer gods på järnväg, för effektivitetens, säkerhetens och miljöns skull, säger Magnus Kårestedt.

För mer information, kontakta Per Öfverman, t.f. pressansvarig Göteborgs Hamn,
tfn 031-7312159.