Så reser vi i framtiden – om unga får bestämma

Taxitjänst med självkörande bilar, spårvagnar uppe i luften och miljövänliga magnetbilar. Det är några av förslagen som kommit in till tävlingen Innovation Game. Det är Parkeringsbolaget som tillsammans med Ung Företagsamhet ordnar tävlingen som syftar till att öka utbytet mellan skola och näringsliv. På fredag får de gymnasielever som kommit med de bästa förslagen träffa juryn.

Göteborg växer som bekant mycket snabbt. Och att enkelt kunna ta sig fram i staden är en nyckel till framgång. Men hur kommer vi att resa i framtiden? För att ta reda på hur ungdomar ser på frågan ordnar Parkeringsbolaget tillsammans med Ung Företagsamhet i år Innovation Game, ett samarbete mellan gymnasieskolan och näringslivet. Tanken är att företag och organisationer ger unga möjlighet att utveckla kreativitet och entreprenörskap.

– Det här är ett sätt att träna problemlösningen på riktigt eftersom studenterna arbetar direkt mot ett bolag, säger Delaine Basso Tömmervik, ansvarig projektledare för Ung Företagsamhet i Göteborg.

Wafaa Folkesson, ekonomi- och juridik lärare på Polhemsgymnasiet, håller med:
– Det är väldigt viktigt att delta i aktiviteter utanför skolan och jobba med riktiga problem. För ett problem är alltid början på en lösning.

Flera gymnasieskolor deltar i Innovation Game och under hösten har ett stort antal förslag på framtidens resor kommit in till Parkeringsbolaget. Efter en gallring av skriftliga presentationer kvarstår nu tio förslag som får träffa juryn i morgon fredag. Juryn består av representanter från Parkeringsbolaget, Trafikkontoret och näringslivet.

– Det saknas inte kreativitet, det är en sak som är säker. Även flera av de förslag som vi var tvungna att välja bort innehöll mycket potential. Det ska bli spännande att se hur studenterna presenterar muntligt också, säger Maria Berntsson, kommunikationschef Parkeringsbolaget.

Vinnaren utses i december och får förutom blommor och diplom också ett hittills hemligt pris.

Vi sitter med i juryn!
Dennis Ahlborg, IT-chef, Parkeringsbolaget
Maria Berntsson, kommunikationschef, Parkeringsbolaget
Carina Abramhamsson, enhetschef Parkering Göteborg, Trafikkontoret
Jessica Söderbäck, Säljare & Konsultchef, Hiq
Carl Billton, Sales and relations, Raybased

Har du frågor? Då kan du kontakta: Jenny Palm, kommunikatör
E-post: jenny.palm@p-bolaget.goteborg.se

Göteborgs Stads Parkerings AB ägs av Göteborgs Stad. Parkeringsbolaget har 75 anställda och 2015 omsatte vi cirka 462 mnkr. Vårt uppdrag är att vara en aktiv del i stadsutvecklingen i Göteborg, erbjuda enhetligt parkeringserbjudandet och arbeta för att främja nya resvanor. Vinsten är inte ett mål i sig utan en förutsättning för Parkeringsbolaget att kunna vara med och utveckla Göteborg.