Programmet för Göteborgs Dans & Teater Festival 2013

CREW_eric joris – C.A.P.E.
Är du redo?

Eric Joris har spenderat de senaste 10 åren åt att bygga en 360° upplevelsesimulator med heltäckande videoglasögon, hörlurar och en ryggsäck full av den senaste tekniken.

Tre besökare, utrustade med videoglasögon, hörlurar och en bärbar dator får möjligheten att besöka en annan plats – en ny värld. Varje besökare är guidade av en ledsagare som följer med under färden och förstärker upplevelsen med enstaka taktila insatser.

Doris Uhlich – Come Back
Gör uppror!

Doris Uhlich besökte festivalen 2012 med sin föreställning Rising Swan, en re-take av Anna Pavlovas The Dying Swan.

Den här gången får vi möta fem före detta balettdansare från Wiens stora scener. Pensionerade vid fyrtio, med kroppar som inte längre passar för operascenens ideal tar de plats på Atalante i Göteborg. Till rockmusik och elektro tar de igen den revolution de inte hann med 1968. Som anarkafeministen Emma Goldman sa på trettiotalet: If I can't dance, it's not my revolution!”

Kurt Hentschläger – FEED
Vågar du?

"Jag föreställer mig att det är såhär när man är död och inte har någon kropp." "Det är som att gå in i himlen."

FEED är uppdelad i två delar. Den första halvan bygger på en animation av mänskliga figurer, hämtade och utarbetade från spelmotorn till spelet Unreal Tournament. Figurerna rör sig synkroniserat i en flytande, tyngdlös värld, där deras rörelser skapar en ny och unik ljudbild i form av drönande musik. Under tiden fylls rummet med en tät dimma.

Under den andra halvan omges du av den täta dimman som helt förvränger allt runtomkring. Allt ackompanjeras av suggestiv och provocerande, intensiv musik för att vagga in dig i en mer fysisk upplevelse där sinnena sätts på prov till det yttersta.

Genom, strob, dimma, ljudmatta och enkla effekter lyckas Kurt Hentschläger skapa ett möte mellan dig och ditt innersta stillestånd.

Nature Theater of Oklahoma – Life & Times
Orkar du?

Som vi tidigare har berättat besöker Nature Theater of Oklahoma festivalen 2013. Deras fenomenala epos Life & Times visas som ett 12-timmarsmaraton på Backa Teater. Historien om en ung kvinnas mycket vanliga liv speglas som musikal, 80-talsdiscoshow och klassisk mordgåta. I pauserna bjuds det på BBQ, kakor och mjölk samt glass.

Nature Theater of Oklahoma har tidigare varit i Sverige med sin föreställning No Dice, och gör nu succé runt om i världen med Life and Times.

Teatro de los Sentidos – Weaving Gothenburg
Känner du?

Med Teatro de Los Sentidos har Enrique Vargas i snart 30 år skapat sinnesvandringar som vävt ihop berättelser om jorden, livet, dig och dina minnen. Med workshopen Weaving förbinds publiken med din egen, personliga relation till sin stad, Göteborg.

Teatro de los Sentidos har i flera år arbetat med frågan "vad är en stad gjord av?". Generellt definierar vi städer genom deras form. Vi tänker oss London i form av Big Ben, Paris som Eiffeltornet och Rom som Fontana di Trevi eller Colloseum. Men vad som verkligen kännetecknar en stad är inte silhuetten av den, utan det som inte kan ses. Det grundläggande är alltid osynligt.

Under festivalerna 2013 och 2014 arbetar vi med Playground som ett övergripande tema i vårt sökande efter leken. Leken i konsten och i det vi kallar verklighet. Vi ställer oss frågan, är det här på riktigt? Och i så fall, spelar det någon roll?

Nästa Göteborgs Dans & Teater Festival blir 15-19 maj 2013. Datum för 2014 är 15-21 maj.

Göteborgs Dans & Teater Festival är en djärv och nyfiken festival, full av känslor, aha-upplevelser och det aldrig tidigare sedda.

För mer information kontakta:
Birgitta Winnberg-Rydh, konstnärlig ledare:
031 368 32 16, 0705 58 06 59 birgitta.winnberg-rydh@kultur.goteborg.se

Sarah Melin, konstnärlig producent: 031 368 34 85, 0722 209429 sarah.melin@kultur.goteborg.se