Göteborg Energi uppför nytt vindkraftverk på Risholmen

Styrelsen för Göteborg Energi beslutade i går, tisdagen den 29 april, att uppföra ett nytt vindkraftverk på Risholmen. Det nya vindkraftverket innebär förnybar elproduktion på 10 gigawattimmar per år, vilket motsvarar den årliga elförbrukningen för 5 000 lägenheter.

- Beslutet innebär att vi fortsätter satsningarna på att minska beroendet av fossil energi. Investeringen i ny vindkraft är ett viktigt steg mot mer förnybar och lokalt producerad el, säger Kia Andreasson (MP), ordförande i Göteborg Energis styrelse.

Det nya vindkraftverket ersätter ett befintligt vindkraftverk som uppfördes på Risholmen 1993 och nu har nått sin beräknade livslängd. Investeringsbeloppet är cirka 36 miljoner kronor. Genom modern teknik blir produktionen i det nya vindkraftverket nära 10 gånger högre än i det gamla. Det nya verket blir maximalt 150 meter högt, vilket är i storleksordning med vindkraftverket "Big Glenn".

- Göteborg Energi har producerat vindkraft på Risholmen sedan 1990-talet. Det blåser goda vindar i området vilket gör det lämpligt för vindkraftproduktion. Nu investerar vi för framtiden i en ny, modern, anläggning som kommer att leverera grön el till göteborgarna under lång tid. Det känns mycket bra, säger Lotta Brändström, VD på Göteborg Energi.