Göteborg Energi och DONG Energy säljer FordonsGas

Göteborg Energi och DONG Energy har i dag, fredagen den 7 november 2014, ingått ett avtal om att sälja hela sitt aktieinnehav i bolaget FordonsGas till det franska bolaget Air Liquide.

FordonsGas, som bildades 1998 har ägts till 50 procent av Göteborg Energi och till 50 procent av DONG Energy. Genom sitt nätverk med 48 tankställen i Södra och Västra Sverige är FordonsGas en ledande leverantör av såväl fordonsgas till personbilar, bussar och lättare lastbilar som av flytande fordonsgas till tunga lastbilar. FordonsGas tillhandahåller världens första Svanenmärkta bilbränsle och hade 2013 en försäljning motsvarande 200 miljoner kronor.

– FordonsGas har utvecklats till ett bolag med stark position på marknaden och förutsättningarna för fortsatt tillväxt är goda. Försäljningen är ett led i Göteborg Energis arbete att tydligare fokusera på kärnverksamheten i Göteborg. Ett prioriterat mål har varit att hitta en ägare som tar ansvar för och har resurser att fortsätta utveckla FordonsGas och dess verksamhet. Jag är därför mycket glad att vi har hittat denna framtida ägare i Air Liquide, säger Lotta Brändström, VD på Göteborg Energi och styrelseordförande i FordonsGas.

Air Liquide är världsledande inom gaser, teknik och tjänster för industri och sjukvård. Verksamheten finns representerad i 80 länder, har 50 000 medarbetare och levererar produkter och tjänster till över två miljoner kunder och patienter. Syre, kväve och väte har varit kärnan i bolagets verksamhet sedan det bildades 1902. Air Liquides intäkter uppgick till 15,2 miljarder Euro under 2013, och kundlösningar som är avsedda att bevara liv och miljö utgjorde cirka 40 procent av försäljningen. Air Liquide är listat på Paris Euronext stock exchange (compartment A) och är medlem av CAC 40 och Dow Jones Euro Stoxx 50 indexes.

Morten Buchgreitz, Executive Vice President på DONG Energy, kommenterar affären:

– Vi har varit mycket nöjda med vårt delägarskap i FordonsGas och vårt samarbete med Göteborg Energi. Avyttringen beror på att vi vill fokusera på våra kärnverksamheter och inom dessa ryms inte försäljning av bränslen inom transportsektorn, säger han.

Under försäljningsprocessen har Göteborg Energi och DONG Energy biträtts av Nordea som finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling som juridisk rådgivare.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Erdalen, pressansvarig, Göteborg Energi AB, telefon 070-466 04 28
Carsten Birkeland Kjær, Senior Press Officer DONG Energy, telefon +45 9955 7765

I mer än 150 år har Göteborg Energi haft uppdraget att försörja Göteborg med energi. Med hållbarhet som ledstjärna ger vi våra kunder ljus, kraft, värme och kyla. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder att bli mer energieffektiva, både för att spara pengar och miljö. Vi tar ansvar för att morgondagens goda lösningar ska bli verklighet redan i dag.