Huset fullt när HSB Living Lab firade ettårsdagen

För ett år sedan började de boende flytta in. När HSB Living Lab, igår tisdagen den 19 september, firade ett år var bland annat regeringen på plats.

– Vi försöker driva på från näringsdepartementet att få mer av testbäddar där vi kan använda ny teknik och HSB Living Lab är ett väldigt bra exempel på det, sa bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) under sitt tal.

HSB Living Lab är en unik forskningsarena placerad på Chalmersområdet i Göteborg. Ett helt hus inriktat på att hitta framtidens lösningar för ett hållbart boende. I ett år har de boende i de 29 lägenheterna varit en del av innovationsprojektet som är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. 2000 sensorer samlar dygnet runt in data om som kan användas för att hitta nya lösningar för framtidens boende.

Göteborg Energi är en av partnerna i projektet och driver flera olika forskningsprojekt, bland annat kring returvärme i fjärrvärmesystemet och solceller.

– Tillsammans med HSB och Chalmers tittar vi bland annat på hur solceller integrerade i byggnadsmaterial kan användas på ett effektivt sätt. Vi har i projektet precis satt upp en ny fasad med solceller på sydsidan liksom på taket. Vi kommer att titta på hur väl solcellerna fungerar men också forska kring styrningen inne i huset av den solel som produceras, säger Ulf Hagman, utvecklingschef på Göteborg Energi som också deltog i ettårs-firandet.

Vid firandet presenterades solcellsprojektet tillsammans med andra projekt i huset. HSB Göteborgs vd Lars Göran Andersson utbringande ett fyrfaldigt leve för HSB Living Lab.

– Nu har vi nio år kvar av forskning, sa han och syftade på att HSB Living är ett tioårigt projekt.

Efter att Peter Eriksson fått en rundvisning i lokalerna hölls ett panelsamtal där man diskuterade de utmaningar som forskare, bostadsföretag och politiker står inför. Ämnen som ägande, virtuella stadsbyggen, vikten av kortade byggprocesser och hur man kan använda den forskning som finns och görs i bland annat HSB Living Lab.

– Vi hoppas ju att vi kan göra det och det är ett av skälen till att vi gör den här satsningen. Men vi ska komma ihåg att bostäder och byggande är en konservativ bransch. Det tar lite tid att påverka och förändra den, sa Anders Lago, förbundsordförande på HSB riksförbund och fortsatte:

– Problemet är inte tekniken, de lösningarna har vi i praktiken redan: hur man sparar energi, hur man får ett digitalt hem. Problemet är vi själva. Vi måste fundera mer och det gör vi också här i Living Lab: Hur får vi människorna att stänga av duschen när man har duschat i två minuter.

Panelen diskuterade också det omfattande bostadsbyggande som sker i Göteborg och vikten av att bygga på ett socialt hållbart vis.

– Vi kommer aldrig kunna lösa dagens problem med gårdagens lösningar. Men nu sitter vi här mitt i testlabbet, säger Ann-Sofie Hermansson, ordförande i Göteborgs kommunstyrelse.

Peter Eriksson avslutade panelsamtalet hoppfullt.

– Jag tycker det handlar om att använda den nya teknikens möjligheter för att bygga ett mänskligare samhälle där vi satsar på livskvalitet där människor ska kunna umgås och älska istället för att distansera oss. Jag tror att det finns enorma möjligheter i tekniken om vi använder det på rätt sätt, sa han.

Fakta HSB Living Lab

HSB Living Lab är resan mot framtidens boende.

Idén om ett levande labb för forskning om en hållbar boendemiljö föddes 2010 och är nu verklighet. På Chalmersområdet i Göteborg bor och lever studenter och forskare för att testa innovationer och tekniska lösningar för nästa generation bostäder. I 29 lägenheter utrustade med mätstationer och sensorer lever boende i en föränderlig byggnad där väggar, fasader och inredning utvecklas efterhand som forskningen fortskrider. HSB Living Lab är ett samarbete mellan näringsliv, stad och akademi. En världsunik och öppen arena för att skapa framtidens hållbara boendemiljöer. Huvudparters är Chalmers, HSB och Johanneberg Science Park. Samverkanspartners är Tengbom, Peab, Akademiska Hus, Tieto, Electrolux, Bengt Dahlgren, Göteborg Energi, Elfa, Vedum. #HSBLivingLab