Vad händer i helgen?

Ja, det är klart att jag vet! Fotbolls-EM börjar ju ikväll. Vi har en härlig tid framför oss med många snygga mål. Vågar man hoppas på en svensk framgång? Kanske inte, men ett och annat snyggt mål från Zlatan känns inte omöjligt.

Vad händer som kan påverka den nordiska elmarknaden då? Ja, förutom ett eventuellt väderomslag alltså! Jo, idag spekuleras det om framförallt två saker i marknaden. Det ena är den kinesiska statistiken som kommer i helgen. Konsumentprisindex, industriproduktionen och Detaljhandelsförsäljningen. Ryktet går att anledningen till att kineserna sänkte styrräntan igår var just att statistiken i helgen kommer komma in dåligt.

Det andra som är på allas läppar idag är ett eventuellt räddningspaket för de spanska bankerna. Det var fascinerande att se hur spanska politiker lyckades snacka sig ”ur” den ekonomiska krisen i onsdags precis lagom till att man i torsdags lånade upp pengar på marknaden. Det kostade över 6 % ränta, men man lyckades ändå låna det man skulle. Egentligen obegripligt med tanke på det prekära läget. Det blir spännande att se vad Europas byråkrater lyckas skaka fram ur rockärmen den här gången.

Annars fortsätter priserna mest nedåt i den nordiska elmarknaden för stunden. Hydrologin håller sig god, inga nya överraskningar på kärnkraften och en successivt avtagande konsumtion framåt semesterperioden borgar för låga elpriser hela sommaren. De enstaka dagarna över 30 EUR/MWh som vi sett de senaste veckorna är nog ett minne blott. En genomsnittsleverans för perioden från midsommar till kräftorna runt 20 EUR/MWh känns helt klart sannolik.

//Jens