Spotpriset faller

Med en tillbakablick på veckan som gått hittills så kan vi säga att både den svenska Riksbanken och ECB har levererat vad marknaden trott skulle komma. För Sveriges del så sänktes den viktiga styrräntan med 25 punkter och ligger nu på 1,25 %. Detta är en reaktion framförallt på att deras prognos om inflationens utveckling framöver har sänkts och riskerar ligga lägre än deras målsättning om en inflation på 2 % +/- 1 %.

För ECB så var förväntningarna både på Draghi och på den potentiella marknadsreaktionen högt ställda. De valde att lämna räntan oförändrad vid 0,75 % och bekräftade rykten om att banken kan komma att stödköpa obligationer från krisländer i framtiden. Egentligen så var det inget nytt som sades men marknaden blev nöjd ändå och har antagit en tydlig ”Risk-på” mentalitet.

På den nordiska elmarknaden finns det också en del nyheter att dela med sig av. Oskarshamn 3 som fick ett oväntat stopp förra veckan är tillbaka i drift igen. Nu har också de ordinarie testerna av reaktorn återupptagits som varit planerade till denna månad men som bedöms ha en minimal påverkan på spotpriset.

Det som däremot har och fortsättningsvis kommer att ha en stor påverkan på spotpriset är den mycket goda hydrologin. Efter en sommar med mycket nederbörd och redan från början väl fyllda vattenmagasin så kan vi se hösten an med förväntningar om fortsatt låga spotpriser. Väderprognoserna indikerar att vi framåt kommer få fortsatt mycket nederbörd och vattenkraftsbolagen har redan tappat kontrollen på spotpriset. Nu kör de ut vatten mest hela tiden bara för att magasinen är fulla och tillrinningen stor. Under helgen kan vi därför förvänta oss att få riktigt låga spotpriser och det kommer gälla även för nästa vecka.

Trevlig helg!

//Martin