Spännande veckor!

Vi har en väldigt intressant vecka bakom oss, och jag har en stark misstanke om att nästa vecka inte blir direkt händelselös den heller. Under veckan som gått har högtrycket som etablerar sig kommande helg blivit mer och mer stabilt i prognoserna, vilket indikerar små nederbördsmängder den kommande veckan. Detta har gjort att vattenkraftproducenterna, som tidigare var tjocka på vatten och fick slumpa ut vattnet till låga priser, återigen återfått kontrollen.

Något mer stabila spotpriser är därför att vänta under kommande vecka. Det mesta tyder dock i dagsläget på att högtrycket inte blir så mycket mer långvarigt än så, och att vi redan runt månadsskiftet får se normalt eller till och med blötare än normalt väder igen. Det är också viktigt att påpeka att kolkraftmarginalen (som ju i detta läge med ett överskott i hydrologin fungerar som ett slags tak) är inne i en tydligt fallande trendkanal, och nu snabbt närmar sig 40 Euro/MWh. Detta innebär att även om vi skulle få en köldknäpp under november, så lär vi inte behöva oroa oss för så mycket högre spotpriser än så.

Här har ju också kärnkraften en avgörande betydelse. Läget har ljusnat betydligt under veckan som gått. Inte nog med att Oskarshamn 2 och Forsmark 3 kom in ungefär som beräknat (någon dags försening), utan nu har även Ringhals 3 och 4 fått Strålsäkerhetsmyndighetens (SSM) godkännande för återstart som krävdes efter det att man funnit svetsrester i sprinklersystemen till reaktorinslutningarna. Ringhals 3 skall in på nätet idag (tillsammans med Oskarshamn 2 som dessvärre råkade ut för problem efter uppstarten i måndags), medan Ringhals 4 kommer in på nätet nästa måndag (31:a oktober). Med lite tur kan vi alltså gå in i november månad med en kärnkraftstillgänglighet runt 80 %.

Vad har vi då att se fram emot den kommande veckan? Till att börja med blir det ganska avgörande för spotpriserna nästa vecka om Oskarshamn 2 och Ringhals 3 kommer in på nätet som utlovat idag. För det andra så har vi ett extremt viktigt toppmöte i helgen för Europas ledare gällande hur den akuta skuldkrisen skall ”lösas”. Som ni känner till vid det här laget, så har detta en väldigt stor påverkan på kolkraftmarginalen (marginalkostnad för kolkraftproduktion). Dessutom så är fokuset stort på väderprognosen. Hur lång tid tar det innan högtrycket ger vika? Detta har ju en direkt påverkan på den hydrologiska balansen, och huruvida vi går in i vintern med ett överskott i hydrologin eller inte.
Nu ser vi med spänning fram emot måndagen…

/Jens