Rekyl i sidledes marknad

Rekyl i sidledes marknad

Igår steg priserna relativt kraftigt på de närmsta terminskontrakten då spotpriset har fortsatt att klättra mer än förväntningarna i kombination med att väderprognoserna under helgen hade vänt till betydligt torrare lösningar.

Angående spotpriset så har det under senaste tiden fått stöd av en låg tillgänglighet på den svenska kärnkraften, mindre nederbördsleveranser än prognostiserat samt kyliga temperaturer som har stoppat upp snösmältningen. Således skedde en justering av prisnivåerna och stängde en del av avståndet mot marginalkostnaden på kol då vi har ett underskott i den hydrologiska balansen. Men om vi tittar lite framåt så kommer kärnkraften successivt öka från rådande nivåer kring 50% till nära full effekt under juli.  Dessutom kommer temperaturerna börja stiga till över det normala från helgen vilket kommer att leda till ökad tillrinning.

Så frågan är om vi kommer få en ny press på spotpriset eller om vattenproducenterna har tillräckligt god kontroll? Självklart är vädret helt avgörande om vi ska få till en bear-/bull marknad under sommaren. Just nu finns det inga tydliga tecken på endera så vi tror på en förhållandevis sidledes marknad på kort sikt.

//Patrik