Rapport från en slagig marknad

I dag har vi sett relativt stora prisrörelser på elbörsen. Imorse handlades de korta kontrakten upp (okt-12, Q4-12) då väderprognoserna hade förändrats åt det torrare hållet, och även årskontraktet (Yr-13) följde med i den prisrörelsen. Därefter präglades förmiddagen istället av fallande priser sedan prognoserna svängt om och åter visar på en något blötare väderlek än normalt för de kommande tio dagarna. Dessutom har vi under dagen sett fortsatt fallande marginalkostnader för att producera kolkraft, vilket också gett skjuts åt prisfallet.

Spotpriset för morgondagen publicerades som vanligt vid  kl 12:30, och efter att morgondagens pris visat sig bli högre än vad marknaden hade förväntat sig har de korta kontrakten åter vänt upp.

Fortsatt tycker vi att de flesta kontrakten på kurvan känns överprisade sett till den fundamanetala situationen i form av god hydrologi och marginalkostanden för att producera kolkraft. Riktningen i marknaden har under dagen haft sina förklaringar, men nivåmässigt finns det fortfarande utrymme för en korrigering.

// Sandra