Lugn start på det nya året

Elpriserna föll 1-2 euro över nyårshelgen, men har sedan i måndags fladdrat runt måndagens nivåer. Även nivån på kolkraftmarginalen och väderprognoserna har varit förhållandevis oförändrade, vilket också gjort att volymerna varit modesta.

Den hydrologiska balansen är nu uppe i 20 TWh, vilket gör att oron torde sprida sig i korridorerna hos producenterna. Ett par tre veckor till med oförändrat väderläge skulle göra att oron snabbt förbyts i panik. 10 TWh vatten (10 TWh av överskottet är i form av snö) mer än normalt i början av februari blir ju omöjligt att trycka ut utan att samtidigt fullständigt knäcka spotmarknaden i slutet av mars och början av april. Nej, det producenterna behöver just nu är en längre period av rejäl kyla. Kyla av den digniteten som vi såg i slutet och början av 2010. 6 veckor med 5 grader kallare än normalt.

Man ser också på intradagrörelserna i marknaden att många traders sitter och väntar på kyla i prognoserna. Så fort det kommer tillstymmelse till något som kan likna en köldperiod i en prognos börjar de köpa frenetiskt. Sedan när det framgår i kommande prognoser att kylan endast blir kortvarig blir de snabbt tvingade att stoppa ur sina positioner när priserna faller tillbaka. Detta gör de gång på gång.

Hade jag varit producent hade jag nog försökt förlika mig med att jag inte får så mycket mer betalt för min produktion än såhär. Sedan passar man på att lassa av kraften i samband med tillfällig kyla i prognosen. Allt över 30 Euro är ändå okej från april och framåt med tanke på hur låga elpriserna kan bli om det inte kommer en köldperiod som liknar föregående två vintrar.

Konsumenter sitter inte med samma problem. Konsumenter kan åtnjuta nästan 3-årslägsta på priserna, och allt annat än en långvarig köldperiod kommer ge ännu lägre elpriser. Då är det bara att luta sig tillbaka och njuta…

//Jens