Lägligt strul med kärnkraften?!

Jaha, så var vi där igen då! Ett märkligt sammanträffande av kärnkraftsstrul och extrem kyla. Är det inte märkligt att varje gång vi får rejäl kyla, så börjar också kärnkraften strula. Nu har vi ändå haft en dryg månad med 85 procentig kärnkraftstillgänglighet. Men så fort väderprognoserna vänder om och visar på en kallare period så börjar kärnkraftsreaktorerna få problem, en efter en.

Nu riskerar vi att gå igenom vinterns kallaste dagar med en tillgänglighet på under 60 % om det strular i återstarten av O1, O3 och/eller R2 som enligt plan skall startas upp imorgon och på torsdag. Om alla 3 kommer in som planerat är tillgängligheten istället närmare 80 %. Strul kan leda till effektprissättning enskilda timmar och höga spotpriser, medan uppstarter enligt plan lär ge odramatiska spotpriser och mycket väsen för ingenting.

Mest frågetecken tycker jag det är runt Forsmarks stängning av reaktor 3 mellan onsdag och fredag. Meddelandet kom redan igår och då kan man ju fråga sig varför de inte stängde ner redan igår för att kunna ha reaktorn tillbaka i drift på torsdag när den riktiga kylan förväntas slå till? Alternativt om man nu kan vänta två dagar med att felsöka, varför kan man inte då vänta 4-5 dagar innan man stänger ner och på så sätt undvika vardagar. Det är möjligt det finns tekniska orsaker till detta, men för en oinvigd förefaller det konstigt.

Ett sammanträffande av kyla och känrkraftsstrul är det värsta som marknaden vet, då risken för effektpriser uppstår. Priserna har således stigit kraftigt de senaste dagarna och detta gör att vi sannolikt den här veckan får uppleva året högsta priser på den nordiska elmarknaden. Så fort kylan släpper greppet, så ser läget fortfarande väldigt gynnsamt ut för låga elpriser.

Hydrologin har fortfarande ett överskott (även om hälften försvunnit under kylan) och bristande åtgärder mot skuldkrisen (åtgärder som hittills satts in har bara hindrat skuldkrisen från att sprida sig till en likviditetskris) gör att vi förväntar oss fortsatt fallande marginalkostnader för kolkraftproduktion under de kommande 6 månaderna. Kunder med rörligt avtal kan med andra ord pusta ut. Några dagar med höga sptopriser den här veckan kommer inte att förstöra möjligheten att åtnjuta låga elpriser under resten av året.

//Jens