Hur långvarigt blir högtrycket?

56 % blev kärnkraftstillgängligheten igår! Idag är den något högre, då O1 har kommit tillbaka på nätet igen. F3 har dock blivit försenad till i eftermiddag. Vi får väl se hur det blir med den. O3 och R2 är också ytterligare försenade. Vi kan således konstatera att man återigen misslyckats med att hålla en god kärnkraftstillgänglighet under vinterns kallaste dagar. Lovade inte cheferna på Vattenfall, Eon och Fortum i höstas att det inte skulle bli så?

Apropå mina frågetecken runt Forsmarks timing, så såg jag att de sagt att de inte kunde vänta längre av säkerhetsmässiga skäl. Dock inte ett knyst om varför de väntade från måndagen till onsdagen innan de stängde ned. Den förklaringen hade jag varit intresserad av att få!

Ja, ja…för mig är faktiskt inte kärnkraften i fokus just nu. Mitt fokus ligger istället på vädret. Det är vädret som kommer att avgöra om detta bara kommer att gå till historien som 3 dagar med höga spotpriser eller om vi står inför en ”game changer”.

Ett väderomslag senast nästa helg ger ett scenario som vi pratade om i förra blogginlägget. Marginalkostnaderna för kolkraft kommer i förarsätet och politikernas oförmåga att göra något åt skuldkrisen kommer att ge fortsatt fallande elpriser. Ett långvarigt högtryck däremot, kan dränera hela det hydrologiska överskottet på 1 månad och detta kommer att motverka effekten av de fallande marginalkostnaderna för kolkraftproduktion. I det scenariot riskerar de högre elpriserna (runt 50 euro) att fortgå under resten av vintern och riktigt låga elpriser kan dröja till snösmältning.

//Jens