Fortsatt hög riskpremie

I förra blogginlägget resonerade vi kring att marknaden var överprisad givet vad som var fundamentalt betingat med då rådande marginalkostnad för kolkraft och den hydrologiska balansen. Det skulle dröja till fredag innan vi fick se priserna falla på börsen.

I tillägg till detta så ser väderprognoserna betydligt mildare ut jämfört med för en vecka sedan och det lägger ytterligare press nedåt på närmsta årskontraktet (Yr-13) och kvartalskontraktet (Q1-13). Det ända som skulle kunna tänkas bryta detta är ifall vi får en återgång till betydligt kallare väder då riskpremien, som är baserad på rädsla från tidigare dyra vintrar, kan stiga igen.

På drygt en vecka har visserligen marginalkostnaden för kolkraft stigit och det mest på att priset på utsläppsrätter har gjort en studs uppåt. I början av förra veckan dök priset på rätterna ner under 6 EUR medan priset idag ligger på runt 7 EUR. Det är fortfarande ett stort avstånd mellan MC kol och närmsta årskontraktet (Yr-13) så vi kan se fram emot fortsatt fallande priser.