Effektreserven aktiverad

Vädret är fortsatt kallt i Norden och på många håll har snön redan börjat lägga sig på marken. Samtidigt har omslaget till ett betydligt mildare väder i mitten av december inte bekräftats av prognoserna i helgen. Så trots att marginalkostnaden för kolkraft (MC Kol) är kraftigt ner sedan mitten på november så har priset på närmsta årsprodukten (Yr-13) stigit.

Det som vi ser just nu är en 2 Euro skillnad i pris mellan MC Kol och Yr-13 som kan förklaras med att marknaden prisar in en riskpremie. Vintrarna 2009/2010 och 2010/2011 väger fortfarande tungt i minnet hos flera aktörer och det är det vi ser i riskpremien.

Dagens spotpris för Sverige blev cirka 57 öre/kWh och samtidigt så är alla Sveriges fyra elområden ett sammanhängande prisområde. Det höga spotpriset kan förklaras av att det är så pass mycket kallare än normalt just nu. Så pass kallt att Svenska Kraftnät har fått beordra Effektreserven att träda in för att undvika kritisk effektbrist under morgontimmarna.

// Martin