Upplev sommarsverige på vatten – båtluffa längs Göta kanal

Upplev sommarsverige på vatten – båtluffa längs Göta kanal

Efter åren av pandemi-restriktioner har intresset för inhemska resor skjutit i höjden och många söker nya sätt att upptäcka sitt hemland på. Göta kanalbolag har i år tagit fram ett nytt båtluffpaket för dig som vill upptäcka sommarsverige från vatten. Här kan du kryssa mellan olika pittoreska byar och utforska Sveriges kanalnära landskap, en perfekt mix av äventyr, kultur och avkoppling.

På en båtluff längs Göta kanal får du möjlighet att träffa lokala aktörer, njuta av regional mat, utforska små pittoreska byar och pröva på den unika slussningen på några av Göta kanals fantastiska kryssningsfartyg.

- Vi är oerhört glada över att kunna erbjuda vårt nya båtluffpaket längs Göta kanal. Vi har sett ett ökat intresse att få upptäcka Sverige på ett unikt och hållbart sätt. Målet är att ge besökare en oförglömlig upplevelse där de får njuta av den rika kulturen och avnjuta lokala delikatesser, samtidigt som de färdas längs en av landets mest ikoniska vattenvägar, säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.

Resan går från Söderköping till Motala och inkluderar tre båtturer med lunch på kanalens passagerarbåtar, samt tre övernattningar på mysiga hotell och vandrarhem längs kanalen.

För mer information och bokning, läs mer här: https://www.gotakanal.se/sv/paket/batluffpaket-4-dagar

Båtluffpaket läng Göta kanal

Dag 1
    Söderköping – Norsholm
    Denna dagstur startar i Östergötlands medeltida handelsstad Söderköping och går sedan västerut. Fartyget M/S Göta Lejon tar dig bland annat förbi Söderköpings gamla skeppsdocka och Mariehofs slottsbyggnad från 1300-talet.

10.00 Avgång Göta Lejon Söderköping

14.00 Ankomst Norsholm

14.14 Buss 484 (Nästa buss går 14.32)

15.07 Vreta Klosters kyrka Berg

Incheckning 2-bäddsrum Bergs slussar Vandrarhem & Stugor

Middagsförslag; Kanalkrogen Delimo, Berg (OBS. Denna middag ingår inte i paketet)

Dag 2
    Berg – Borensberg
    M/S Wasa Lejons populära dagstur mellan Bergs slussar och Borensberg. Här får du uppleva en av de absolut vackraste delarna av Göta kanal och bli slussad igenom totalt nio slussar.

10.00 Avgång Wasa Lejon

14.00 Ankomst Borensberg

15.00 Incheckning Göta Hotell

Det ingår hyrcykel en halvdag antingen eftermiddag dag 2 eller förmiddag dag 3 hos Kaffeteriet. Ta en cykeltur längs kanalen till tillexempel Glasbrukets mysiga sommarcafé eller Brunneby Musteri.

Middagsförslag: Göta hotell eller picknick-korg från Camarda (OBS. Denna middag ingår inte i paketet)

Dag 3
    Borensberg – Motala
    Denna tur tar dig från Borensberg till Motala via Borenshults slusstrappa och sjön Boren. Du passerar historiska platser såsom Baltzar von Platens grav, Motala Ström, Charlottenborgs Slott samt Motala Verkstads gamla fabriksområde. Det var i det senare som den svenska industriella revolutionen startade.

13.10 Avgång Kung Sverker

15.30 Ankomst Motala

16.00 Incheckning Hotell Nostalgi

Middagsförslag: Hotell Nostalgi eller Tapas&Cava (OBS. Denna middag ingår inte i paketet)