Tips på caféer att upptäcka längs Göta kanal i sommar

Tips på caféer att upptäcka längs Göta kanal i sommar

Göta kanal är en av Sveriges mest kända turistattraktioner, mest känd för sina 58 slussar, natursköna vyer och historiska sevärdheter. Men längs kanalen finns även ett brett utbud av lokala caféer som erbjuder allt ifrån klassiskt svenskt fika till mer innovativa smakupplevelser, väl värda ett stopp för fikasugna semesterfirare. Här är 10 tips på sommarcaféer att upptäcka.

Längs med Sveriges mest kända besöksmål, Göta kanal, stoltserar lokala caféer som erbjuder något för alla smaker – stora som små. Här serveras allt ifrån klassiskt svenskt fika, hemgjord glass och lokalproducerade drycker till mer innovativa smakupplevelser med influenser av internationella favoriter. Förutom de läckra godsakerna erbjuder många caféer längs Göta kanal även aktiviteter och evenemang som gör besöket ännu mer minnesvärt. Från konstutställningar och livemusik till guidade turer och slussvandringar.

– Alla caféer längs Göta kanal är en viktig del av besöksupplevelsen. De erbjuder inte bara fantastisk mat och dryck, utan också en chans att uppleva den lokala kulturen och historien på nära håll. Vi är stolta över att kunna erbjuda så många unika och kvalitativa alternativ för våra besökare, säger Magnus Hollwin, marknadschef på Göta kanalbolag.

Tips på 15 populära sommarcaféer längs Göta kanal

• Götas café: Ett charmigt café invid Bergs slussar där besökare kan avnjuta lokala bakverk, italiensk glass och kalla drycker. I anslutning till caféet finns även aktiviteter som minigolf och shuffleboard. Missa inte Göta kanals största slusstrappa med sju sammanlänkade slussar, alldeles intill caféet och gästhamnen.

• Brådtom slusscafé: Brådtom Slusscafé är en levande gård i gemytlig, lantlig miljö invid Göta kanal. Här finns ett litet lantligt café och vandrarhem. I cafét finns även försäljning av lokalt hantverk och lite annat smått och gott. På gården kan du också hälsa på våra katter, kaniner och glada sprätthönor. Stanna gärna lite längre, hyr en mysig stuga och njut av lugnet samt den vackra naturen vid slussen, ”på Brådtom har man inte bråttom

• Café Visthuset: En gastronomisk pärla där lokala råvaror står i centrum. Här serveras allt från läckra luncher till utsökta desserter. Allt bröd och fika bakas på plats med ekologiskt mjöl från Västgötaslätten. Historiska spannmålssorter som Ölands lantvete, spelt och svedjeråg som får kalljäsa över natten ger otroligt smakrika bröd

• Forsviks Café: Beläget i den historiska bruksorten Forsvik, erbjuder Forsviks Café en smakrik meny med både matigare rätter och fikabröd. Här sitter gäster i den prunkande trädgården med Göta kanal som granne och ser båtarna glida förbi på bara några armlängders avstånd.

• Hajstorps slusscafé: Perfekt beläget vid Hajstorps slussar ligger Hajstorps slusscafé med fokus på närproducerade och ekologiska råvaror. Här erbjuds gästerna hemlagade pajer och fikabröd i en charmig miljö, precis invid kanalen. Hajstorp är även öppet för alla fyrfota vänner, där både vatten- och matskål går att låna.

• Jolla Café och trädgård: Jollas trädgårdscafé är kända för sin egentillverkade glass och choklad. Här tillverkas kvalitetsglass med fina råvaror och chokladpraliner skapade med omsorg och precision. Bland chokladutbudet finns både klassiska och innovativa smakkombinationer, såsom vit choklad med citrus och mer vågade varianter som currypraliner.

• Jonsboda: Jonsboda Café ligger vackert vid Göta kanal, cirka 7 km söder om Töreboda. Här serveras hembakat fikabröd, grillade mackor, nygräddade våfflor och glass. Under sommarkvällarna bjuds besökare även på trevlig musikunderhållning på caféet och tillhörande middag går att förbeställa.

• Smultronstället: Sveriges största glasscafé med över 60 olika glassuppläggningar. Caféet öppnade redan 1982 och har sedan dess serverat gäster välkomponerade och fantasifulla glasskreationer.

• Mallboden Café: Mallboden café är beläget i en historisk byggnad invid kanalen med våfflor som specialitet. Här bjuds gästerna på ett brett utbud av både söta och salta våfflor men även hembakat, lättare luncher och sallader.

• Vassbacken: Ett mysigt café precis vid vattnet. Här serverar hembakat bröd och fika, men även vällagad mat från grunden, öppet för både frukost, lunch och middag. Under sommarmånaderna bjuds även på musikunderhållning och minigolf i anslutning till caféet.

• Slussportens våffelstuga: I en gammal slussvaktarbostad invid kanalen i Sjötorp ligger slussportens våffelstuga. Här serveras både matiga och söta våfflor i en idyllisk miljö med utsikt över Vänern.

• Restaurang Å-Caféet: Mitt i Söderköping mellan Storån och Göta kanal ligger restaurang Å-caféet. Här serveras en blandning av sött och salt – med fokus på vällagad husmanskost.

• Kaffeteriet: Precis invid kanalen i Borensberg ligger Kaffeteriet. Ett retrokafé i Borensbergs kanalhamn kan du njuta av en gofika med noga utvalt kaffe, hembakat fikabröd eller smörgåsar av olika slag. Våfflor, glass och mjukglass, kalla drycker, te och varm choklad finns också på menyn. Det mesta serveras på Rörstrandsporslin från 60-70-talet. Och inredningen andas detsamma.

• Kanalmagasinet i Mem: Ett historiskt café vid kanalens östra ände som erbjuder en fantastisk atmosfär och en meny full av lokala specialiteter. I sommar gästas även kanalmagasinet av trubadurer och artister som förgyller kvällarna med musik och quiz-kvällar – underhållningen börjar i regel kl 18:30 och slutar 21:30.

• Glasbrukets sommarcafé: I en fantastisk miljö i det lilla samhället Borensberg, mellan Linköping och Motala, ligger Glasbrukets sommarcafé. Här serveras bland annat våfflor, hembakat, glass, enklare rätter och lokalproducerade drycker från Brunneby musteri.