Ny båtlinje mellan Bergs slussar och Linköping city

Ny båtlinje mellan Bergs slussar och Linköping city

21 maj går premiärturen från Linköping city till Bergs Slussar vid Göta kanal. Turerna med M/S Stockholm beräknas ta omkring 75 minuter inklusive en slussning i Nykvarns sluss i Kinda kanal.

Båtlinjen kommer att trafikeras lördagar fram till midsommar för att under sommaren avgå två gånger om dagen i vardera riktningen fram till mitten av augusti. Den sista halvan av augusti kommer linjen också att erbjudas men då med en daglig tur i vardera riktningen under helgerna.

–Det känns jättekul att äntligen etablera oss i Linköping. Att vi dessutom startar trafiken mellan Linköping via Kinda kanal till Bergs slussar vid Göta kanal samma år som Göta kanal fyller 200 år känns riktigt roligt, säger Dan Hedegren, VD på Hammarö Sjötrafik.

Ta med cykeln ombord
M/S Stockholm har 65 sittplatser ombord och erbjuder även möjlighet att ta med upp till fyra cyklar per avgång. Båten är också tillgänglighetsanpassad. Passagerare kommer att kunna fika ombord eller ta med sig egen matsäck. En enkelresa kostar 190 kronor och en tur och returbiljett kostar 290 kronor. Barn 6-15 år reser för halva priset och barn 0-5 år reser gratis.

Knyter samman Linköping och Göta kanal
–Göta kanal firar 200 år 2022 och att vi under detta jubileumsår får möjlighet att knyta samman Linköping och Göta kanal med en båtlinje känns helt rätt i tiden. Satsningen skapar fler upplevelser i Bergs slussar och ligger helt i linje med vår målsättning att utveckla området och slutligen etablera ett besökscentrum i Bergs slussar, säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag.

Eftersom M/S Stockholm erbjuder möjlighet att ta ombord cyklar går det utmärkt att cykla i en riktning. Det går förstås lika bra att ta bussen i någon riktning eller maximera båtupplevelsen med en tur och returresa.

Preliminär tidtabell M/S Stockholm:

Linköping City (Vid Stångs Magasin) – Bergs Slussar (Roxen)
Avg - Ank
10.00 – 11.15
15.00 – 16.15

Bergs Slussar (Roxen) – Linköping (Vid Stångs Magasin)
Avg - Ank
11.30 – 12.45