Fem hundvänliga semestertips i Sverige

Fem hundvänliga semestertips i Sverige

Sommaren är i antågande och många svenskar planerar för årets semester. För hundägare krävs ofta lite extra planering och det är inte alltid lätt att hitta hundvänliga resmål eller lämpliga hotell. För att underlätta för alla hundägare och deras fyrfota vänner kommer här 5 tips på djurvänliga semesterpärlor och aktiviteter runt om i Sverige.

Planerar du att ta med din hund på semester i år finns det flera djurvänliga alternativ som lämpar sig utmärkt, även för de fyrbenta gästerna. Tredagars helpension på Göta kanal, Paddling på Västkusten eller storslagen naturvandring i fjällen. Sommarsverige har mycket att erbjuda hundägare idag och flera företag skräddarsyr paket för att underlätta semestern för dig och din hund. Nedan följer fem tips på hundvänliga resmål och aktiviteter i sommar:

Dagarna tre på Göta kanal
I år erbjuder Göta kanal ett skräddarsytt semesterpaket för dig med hund, där ni tillsammans får uppleva en tredagars tur med helpension längs Sveriges mest kända vattentransportled. Här får ni njuta av vandring längs bilfria vägar och lotsas genom kanalen på kanalbåten M/S Bellevue. Här är de fyrbenta gästerna precis lika välkomna som alla andra. Hundmat och hundgodis finna att köpa på Pensionat Prästgården där ni bor under vistelsen. Läs mer och boka här

Minisemester i sekelskiftsvilla
Villa Sjötorp i Ljungskile välkomnar alla hundar – stora som små. Här ingår middag, frukost och övernattning i en vacker sekelskiftesvilla med prunkande trädgård och havsutsikt. Hunden får självklart vistas i både restaurangen, på altanen och springa runt i den stora trädgården. Villa Sjötorp erbjuder flera olika aktiviteter som passar utmärkt för din fyrfota vän, såsom vandring, paddling och bad. Det finns även möjlighet till paddel, cykling och tennis för den som vill. Läs mer och boka här

Paddlingsäventyr på Västkusten
Företaget Skärgårdsidyllen erbjuder hundvänliga kajaker och välanpassad utrustning för dig som vill uppleva skärgårdsidyllen på Västkusten tillsammans med din bästa vän. När du hyr kajak ingår även att kostnadsfritt testa ett tält från Swedemount. Skärgårdsidyllen erbjuder även campingutrustning, sovsäckar och allt annat nödvändigt för att kunna övernatta i skärgården. Om du och din hund istället föredrar komforten av att campa på fastland, bo i en stuga eller ta in på hotell finns flera hundvänliga boenden i närhet av kajakcentret i Grebbestad och på Koster. Läs mer och boka här

Fjällvandra i Vemdalen
Här kan du och din hund njuta av den storslagna naturen under en fjällvandring i vackra Vemdalen. Storhogna Högfjällshotell & Spa välkomnar alla hundar och erbjuder särskilda bekvämligheter som egen matskål och hundbädd. Hundrummen har också en egen altandörr som leder direkt ut till fjället. Packa en matsäck och njut av en måltid mitt i naturen. Läs mer och boka här

Naturskönt på Österlen
Upplev Österlens vackra natur tillsammans med din hund och utforska Skånes alla hemliga gömmor. En av de många skatterna på Österlen, är restaurangen Tryffelsvinet i Kivik. Restaurang serverar utsökt mat, naturligtvis med mycket tryffel, och här är alla hundar välkomna. Det finns en egen hundmeny med allt från råbiff till glass för de fyrfota gästerna. Övernatta på Cocoon Meetings, en oväntad pärla och gård belägen långt ute på landet. Här kan man njuta av spa, grilla, slappna av i det stora glasorangeriet, samt promenera på åkrarna och i skogen. Lär mer och boka bord på Tryffelsvinet här och boende här.