Appen Got Event Tillgänglighet vann internationell utmärkelse

Det var i samband med att ”Global Destination Sustainability Index 2017” delades ut i förra veckan som appen Got Event Tillgänglighet vann utmärkelsen ”Innovation Award 2017”. Göteborg tog också, för andra året i rad, hem titeln som bäst i världen på hållbarhet.

– Det är så klart jätteroligt att få bekräftelse på att vi är innovativa i vår verksamhet. Men viktigast av allt är faktiskt att appen gör det mycket enklare för människor med olika funktionsnedsättningar att ta del av våra evenemang på sina egna villkor. Det rimmar väl med Göteborgs vision om att vara den jämlika staden som bidrar till ett gott liv för alla, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Via Got Event Tillgänglighet kan alla besökare ta del av funktionerna teleslinga, syntolkning och teckentolkning vid de evenemang som erbjuder detta.

– Det är en stor skillnad för de som tidigare varit hänvisade till speciella platser i arenan. Nu kan man köpa biljetter till vilken plats som helst och sitta med vem man vill. Det blir en helt ny frihet, säger Anne Backman som är initiativtagaren bakom projektet och även sakkunnig inom fysisk tillgänglighet på Got Event.

Appen är en helt unik app som lanserades i en betaversion under EM i Ridsport i somras. Här syn- och teckentolkades några av tävlingarna vilket var väldigt uppskattat. Jan Svensson var en av dem som provade appen. Han är helt blind sedan 1975 och säger så här om sin upplevelse.

– Jag provade appen och fann till min glädje att den gjorde mig mer närvarande och jag kände mig lite som förr i tiden när jag såg.

Got Event Tillgänglighet finns i dagsläget endast för iPhone men kommer i början av nästa år även att finnas tillgänglig för Android-telefoner.

FÖR MER INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

Presskontakt Got Event
Mikael Persson, PR- & informationsansvarig