Rasmus Mälarborn, Nordic Commercial Manager och Martin Gut, Product Manager på gop.

gop lanserar go Circular - Ett skandinaviskt initiativ för hållbar materialanvändning

Materialleverantören gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och erbjuder nu kunder att returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. Det nya konceptet go Circular främjar hållbar materialanvändning och återvinning för kunder inom bland annat tillverkningsindustri, grafisk produktion och plastbearbetning.

go Circular Return: Enkelt att återvinna

Med go Circular Return kan kunderna enkelt returnera förbrukat material och eventuellt spill från produktion, via företagets nya kundanpassade returhanteringssystem.

”Vi har fokuserat på att göra det så enkelt som möjligt för våra kunder, med ett kundanpassat logistikflöde och lätthanterliga återvinningskärl. go Circular Box är tillverkade helt av återvunnen polypropylen och levereras till våra kunder i platta paket. Boxarna, som enkelt ställs upp i produktionsmiljö, återanvänds igen i vår smarta leveranskedja. Beställning och bokning av boxar och retur gör kunderna via vår webbshop.” säger Rasmus Mälarborn, Nordic Commercial Manager.

Vikten av att återvinna via recirkulering

En termoplast kan med rätt förutsättningar materialåtervinnas upp till 6–7 gånger innan den är uttjänt och behöver energiåtervinnas. Det innebär enligt gop att det är fördelaktigt ur både ett hållbarhetsmässigt och ekonomiskt perspektiv att satsa på recirkulering av materialet.

”Våra termoplaster omvandlas i största grad till ett formsprutningsgranulat där merparten går till fordons- eller byggindustrin. De kan exempelvis bli till delar av bilar, blomkrukor eller material till byggindustri.” säger Martin Gut, Product Manager på gop.

För att recirkulera materialen arbetar gop med ett antal olika skandinaviska återvinningspartners. Materialen som gop tar emot materialåtervinns sedan till 99%.

”Skyddsfolie och brandklassade kärnor för vissa av våra aluminiumkompositer kan i dagsläget inte materialåtervinnas, den procenten energiåtervinns genom förbränning. För oss är det väldigt viktigt att säkerställa att majoriteten av det returnerade materialet verkligen recirkuleras, och blir till nya produkter igen. Med våra samarbetspartners kan vi göra det.” säger Martin.

go Circular Selection: Ett urval av hållbara material

Inom go Circular Selection jobbar gop med kontinuerlig produktutveckling för att möta marknadens ökande efterfrågan av hållbara material och alternativ. Med en bred portfölj av material och väletablerade varumärken, presenteras en rad material vars råvara och ursprung uppfyller gops kriterier.

”Rådgivning och support är en central del i vårt erbjudande, för oss är det viktigt att synliggöra hållbara val och alternativ för våra kunder. Produkterna som ingår i go Circular Selection består av antingen biogent innehåll, återvunnet material, är certifierade enligt FSC/ISCC-plus eller har lägre CO2-avtryck än traditionella alternativ. Vi ställer höga krav på våra leverantörer för att vi ska kunna förse våra kunder med transparent och faktabaserad information om våra material.” säger Rasmus.

Positiva effekter i flera led

gop ser fram emot att lansera go Circular på den skandinaviska marknaden, och har några kunder som redan har provat det nya konceptet.

”Vi har testat returhanteringen med ett antal kunder sedan en tid tillbaka för att säkerställa att det lever upp till våra kunders förväntningar. Det kunderna uppskattar mest är enkelheten i hanteringen, och att vi kan hjälpa dem att säkerställa så att förbrukat material och spill blir till nya produkter igen. Vi har strömlinjeformat hanteringen från beställning till bokning, hantering och retur av återvinningskärl. Jag är övertygad om att helheten och enkelheten inom go Circular, med både retursystem och hållbar materialanvändning kommer att skapa positiva effekter i flera led.” avslutar Rasmus.

Läs mer om hur gop kan bidra till er verksamhet gällande hållbar materialanvändning på gop.se